Möbeljätte köper upp fluffig e-handlare: ”Spännande tid”

"Detta är en superchans".

Happy Fluffy Cloud, e-handlaren som specialiserat sig på duntäcken inom premiumsegmentet, grundades 2020 och lyckades snabbt hitta sin publik på den nordiska marknaden.

LÄS ÄVEN: Två miljoner första året: ”Kånkat 2 ton duntäcken på en parkering”

Annons

Under förra året omsatte bolaget 5,7 miljoner kronor med en försäljning som huvudsakligen sker genom den egna e-handeln, samt via ett antal utvalda återförsäljare. Nu har man fått en ny ägare.

E-handlaren har nämligen förvärvats av möbelföretaget Sweef som köper 100 procent av bolaget från grundarna Martin Åqvist och Stina Barkow.

Vi startade Happy Fluffy Cloud med drömmen om att erbjuda jordens fluffigaste täcke till alla som älskar sömn och fluffig bäddning, precis som vi. Vår lilla molnfabrik har varit lönsam från starten 2020. När Sweef knackade på i våras var vi inte till salu men efter dialog och eftertanke tror vi detta är en superchans för Happy Fluffy Cloud att växa, säger Stina Barkow.

Ett första förvärv

För Sweef, som under 2022 omsatte drygt 217 miljoner kronor, innebär detta att man breddar sitt befintliga utbud av soffor och sängar. Och man ser flera synergieffekter med förvärvet, särskilt då Sweef har internationella planer.

Detta är Sweefs första förvärv under en mycket spännande tid då vi expanderar med en ny digital plattform och breddar vårt produktsortiment genom en uppdaterad sängkollektion, säger Ludvig Ungewitter, vd på Sweef, och fortsätter:

Med Happyflyffycloud.com får vi en ny kanal där vi kan sälja till fler marknader och delvis nya kunder. Vi kan även låta en del av produkterna säljas av Sweef som redan en närvaro i Norge och Tyskland.

Annons