Modekedjan fälls för Instagram-tävling

Saknade väsentlig information.

Reklamombudsmannen har granskat en reklam från Lager 157, som annonserats utanför en av klädkedjans butiker. I reklamen söker man ”outdoorpilots” och uppger att det finns en möjlighet att vinna en årsförbrukning av outdoorplagg.

Man uppmanar även kunderna att posta sin outdorbild på Instagram, tagga företagets konto och #157outdoorpilot, samt inkludera vilken butik man besökt. ”Vi drar 5 vinnare per butik”, står det att läsa. I reklamen syns även fem plagg mot vita plankor, där två av dem anges säljas till nedsatt pris.

Annons

Anmälaren menar att pristävlingen varit otydlig kring vad som gäller både före, under och efter tävlingen. Det framgår inte heller hur länge tävlingen pågår eller var, när och hur vinnarna presenteras.

Lager 157 har valt att inte yttra sig över anmälan, uppger RO.

Reklamombudsmannen går även på anmälarens linje och fäller reklamen, då man menar att den saknar tydlig information kring tävlingsupplägget. Det framgår exempelvis inte huruvida vinnare kan bli skyldiga att betala skatt, om jury används eller under vilken tidsperiod vinsterna kan hämtas.

Motiveringen lyder:

Opinionsnämnden konstaterar att reklamen inte innehåller någon information varken om hur länge pristävlingen pågår, sista dag för deltagande, vinsternas värde eller hur vinnarna presenteras. Av annonsen framgår heller inte hur ytterligare information kan erhållas. Annonsören har inte visat att informationen gavs i förväg eller på begäran. Nämnden finner därför att reklamen strider mot artikel A6 i ICC:s regler.

Annons