Modekedjans nya hållbarhetsdrag mitt i rekonstruktionen

Ska rullas ut under september månad.

Butikskedjorna Rizzo i Sverige och Morris i Norge lanserar nu en satsning för att ge företagets produkter ett andra liv. Detta samtidigt som Rizzo Group kämpar sig igenom en rekonstruktion.

LÄS ÄVEN: Kämpar i rekonstruktion – landar nytt avtal: ”Alla tjänar mer pengar”

Annons

Vad som kommer att gå under namnet Rizzo & Morris Second Hand är ett nytt “märke” som kommer att sättas på second hand-varor i butikerna. Kunderna ska nu helt enkelt kunna lämna tillbaka använda produkter för återbruk.

Initiativet är precis som det låter, Second Hand och betyder att konsumenten kan lämna in sin använda väska till någon av våra butiker och sedan ser vi till så att den får ett nytt liv. På så sätt vill vi värna om miljön, produkternas värde och livslängd samtidigt som vi vill uppmuntra och inspirera våra kunder till ett nytt konsumtionsbeteende, säger Helena Morland, marknadschef på Rizzo Group, i ett pressutskick.

"Värderas i butik"

Incitamentet för kunderna är samtidigt att de får tillbaka en del pengar när de byter in sin gamla väska.

Väskan värderas i butik och som tack får kunden en rabattcheck, baserat på bedömt värde, att använda vid köp av en ny valfri produkt. Väskan som lämnats in tas om hand, fräschas upp och säljs sedan vidare under etiketten Rizzo & Morris Second Hand, meddelar företaget.

Det nya “märket” lanseras i september i samtliga Morrisbutiker i Norge och Rizzobutiker i Sverige.

Annons