Modekedjorna får kritik – hänvisar större storlekar online

"Varför får vi inte prova kläder i er butik?".

Stora klädkedjor, men inte stora storlekar i de fysiska butikerna. Enligt Expressen har kedjor som H&M, Cubus och Lindex börjat hänvisa kunderna till e-handeln, om de vill handla plus size-kollektioner. De hänvisar till ett öppet brev från Ellinor Elofsson, 31, som är en av de som drabbats.

Är det inte meningen med klädbutiker att man ska kunna prova kläderna innan köp? Annars kan ju egentligen all handel ske online. Så varför får inte vi i större storlek än normen prova kläder i vår storlek i er butik? Varför hänvisas vi till era hemsidor?, frågar hon på Instagram.

Annons

Hon säger sig efter inlägget ha blivit kontaktad av såväl H&M som Lindex och hoppas nu på att de större storlekarna ska få ta plats i butikerna igen.

De båda kedjorna själva säger dock att utbudet av större storlekar också ska finnas i butikerna.

Många av våra kunder föredrar att handla online, och på H&M.com kan vi erbjuda ett ännu större utbud av produkter, storlekar och fler koncept. Dessutom har det också skett en positiv förändring i och med att flera av våra koncept nu finns tillgängliga i storlek 50 i butik, säger Håkan Andersson, presskontakt på H&M, till tidningen.

Bäst i test i Norge

Hos Lindex menar man att plus size-avdelningen tagits bort i butik till förmån för att alla plagg ska finnas i större storlekar.

Vår ambition på Lindex är att erbjuda ett brett sortiment för alla kvinnor oavsett storlek på ett inspirerande och inkluderande sätt, säger Kristina Hermansson, kommunikationschef på Lindex.

Cubus i sin tur säger att de har storlekarna XS till 2XL i butik och XS till 3XL i webbutiken.

Cubus kom nyligen ut som bäst i ett test som undersökte storleksutbud i det norska programmet ”TV2 Hjelper deg", säger Johan Jakobsson, marketing manager på Cubus.

Annons
Annons