Moomin.com:s väg till en effektiv distribution internationellt

Moomin.com:s ehandel startades för fem år sedan och är idag den största återförsäljaren av Muminprodukter världen över. Resan har varit fylld av såväl framgångar som utmaningar men framförallt har Moomin.com förvärvat värdefulla lärdomar som är viktiga för alla e-handlare med internationella ambitioner att få ta del av.

För alla e-handlare som distribuerar sina varor internationellt finns det en hel del utmaningar. Trots att vi lever i en mycket mer uppkopplad och framförallt sammankopplad tillvaro så innebär fysiskt avstånd fortfarande problem när det kommer till distribution. Om du säljer varor till kunder i ett land långt ifrån dig har du oftast mindre kontroll över vad som händer med varorna. För att ta reda på hur man hanterar de utmaningarna och vad man ska tänka på har vi intervjuat Jonas Forth, Managing Director och Saara Sandell, Head of Marketing på Moomin.com.

Vi gjorde om Moomin.com till en ehandel för fem år sedan nu och förra året omsatte vi 12 miljoner kronor. Vi levererar i dagsläget produkter till cirka 100 olika länder och kunder är idag vana vid att få sina leveranser dagen efter en beställning så vi har haft ett tydligt område som vi behövt arbeta aktivt med och det är just distribution, förklarar Jonas.

Lärdomar längs vägen

För Moomin.com har distributionen varit en nyckeldel av verksamheten, mycket på grund av att det tidigare inte fungerat smärtfritt.

Med vår första leverantör fungerade det inte som nu. Vi kunde omöjligen veta exakt var ett paket befann sig och hade svårt att garantera ett leveransdatum. Som kund är distribution en sådan sak man inte tänker på förutom om det inte fungerar. Medan vi som leverantör måste jobba jättemycket med det varje dag, förklarar Saara.

På grund av sina erfarenheter med sin tidigare distributör var det vissa saker som var extra viktiga för Moomin.com när det började se sig runt efter nya aktörer.

Ett stort problem för oss sedan tidigare var bristen på kommunikation mellan oss och distributören så det var en viktig aspekt när vi letade efter en ny. Sedan handlade våra nyckelelement om snabbare och säkrare leveranstider för ett rimligt pris, fortsätter Saara.

boomerang

Jonas Forth & Saara Sandell

Samarbetet med Boomerang

Under processen när Moomin.com såg sig runt efter en ny distributör korsades deras väg med Boomerangs. Idag står Boomerang som ensam distributör av Moomin.com:s produkter och skillnaden är som natt och dag, förklarar Jonas:

Det är jättestor skillnad. Kommunikationen med Boomerang fungerar hur bra som helst och en annan stor fördel är att de nästan bara använder sig av premium kurirtjänster med fördelaktiga avtal, vilket betyder att paketen går att spåra med i princip 100% träffsäkerhet. Med dem så sänkte vi våra packningskostnader med 42% och de har varit väldigt tillmötesgående och flexibla.

Vad har du för råd till andra företag som vill börja distribuera produkter internationellt?

Mitt främsta råd är att ta in en person som gjort det här förut. Du skulle till exempel kunna bjuda in en erfaren person i styrelsen som kan rådge kring saker du behöver tänka på och så vidare, avslutar Jonas.

Vill du veta mer om Boomerang Distribution OU och hur vi hjälper e-handlare nå fler kunder globalt? Hör av dig till oss: Anders Näslund, anders@boomerang.ee, 0760-587 983.