Möt dagens utmaningar, förbättra kundupplevelsen och driv ROI genom partnerskap

I ett tufft klimat av höga förväntningar och resursbrist kan marknadsförare dra nytta av möjligheterna inom partnerskap.

Marknadsföring är svårare än någonsin; budgetar minskar samtidigt som marknadsförare förväntas innovera kontinuerligt och driva ROI, med allt strängare dataskyddsregler och ett enormt fragmenterat medie- och kanallandskap. Det finns också tryck på nykundsanskaffning, vilket även det är svårare och dyrare än någonsin – 2013 kostade det i genomsnitt 9 USD att skaffa en ny kund, 2024 har det ökat till hela 29 USD.

Idag har många företag två huvudprioriteringar: att öka antalet leads och försäljning samt att öka intäkterna från deras marknadsföring. De har även ett viktigt hinder för tillväxt: begränsade budgetar och resurser. 

Lösningen: partnerskap

Marknadsförare behöver rent krasst prioritera kostnadsbesparingar och effektivitet samt förbättra kundupplevelsen för att lyckas, och det finns en kanal som kan hjälpa: partnerskap. Människor vill ha opartiska åsikter från en tredje part som de litar på; de vänder sig till recensionssajter och influencers innan de gör ett köp, och därför har partners blivit en avgörande aspekt i förvärvet av nya kunder. 

Traditionell annonsering är dyr, svår att spåra och ignoreras till stor del av konsumenter. Partnerskap gör det däremot möjligt för varumärken att dra nytta av autentiska communities bland influencers och kreatörer som konsumenter redan vänder sig till för just ärliga, opartiska rekommendationer. Kreatörers förmåga att möta konsumenter där de redan befinner sig och skapa engagerande innehåll gör dem till värdefulla partners inom modern marknadsföring. Samarbeten med influencers skapar möjligheter för varumärken att utforska och investera i innovativa, icke-traditionella sätt att kommunicera, marknadsföra och sälja produkter och tjänster. 

När det kommer till just partnerskap efterfrågar marknadsförare spårning och rapportering för prestandainsikter, samt att kunna hitta partners som matchar deras egna varumärke. Båda dessa faktorer är något som en etablerad partnerskapsförvaltningsplattform som impact.com bekvämt kan hantera. Dessutom tillhandahåller de en plattform som låter dig skapa, hantera och skala alla dina partnerskap på ett och samma ställe. 

Effekten av partnerskap

Ett välskött partnerprogram som drivs på en erfaren plattform kan bidra till ökad teameffektivitet och minskad manuell arbetsbelastning. Det kan dessutom optimera kundupplevelsen och sporra lojalitet, samt hjälpa till med varumärkesutvidgning och öka intäkterna. 

impact.com jobbar med tusentals varumärken, däribland Microsoft, Walmart, Adidas, Levi's och Uber. Alla hos vilka de implementerar och stöder partnerprogram som uppnår ännu fler kriterier än de tidigare nämnda fördelarna. 

När varumärken engagerar sig i partnerskap talar siffrorna för sig själva: Sephora såg en ökning på 101% i partnertillväxt och en 3x intäktsökning efter att ha samarbetat med impact.com. På bara ett år såg Solo Stove en ökning på 72% i intäkter med en 7% minskning i annonseringskostnader, och vintageklädesmärket Homage uppnådde en ROI på 485%.

Marknadsföring är svårt, men med många av utmaningarna som marknadsförare står inför kan ett partnerprogram både underlätta och förbättra, vilket siffrorna ovan tydligt visar. Marknaden har förändrats och framgångsrika varumärken vet att de måste engagera sig med konsumenterna på deras villkor, där de befinner sig. Detta är precis vad partnerskapsekonomin handlar om.

Kom igång idag – du kommer undra hur du någonsin klarade dig utan det.