Motvilliga e-handeln rusade i pandemin: ”Ger oss mer problem”

Trots att butiken inte får någon kärlek.

Vi har tidigare berättat om e-handelsprofilen Katrin Lundgrens nätbutik Tvålshoppen.se. Det är en e-handel som används som testbutik för den e-handelsplattform som hon driver under företaget Kodmyran. Katrin är även sen gammalt e-handlare i själen så butiken är samtidigt ett utlopp för att få fortsätta driva nätbutik.

Planen med butiken är dock inte att den ska växa och bli stor, då den inte får ta för mycket tid i anspråk. Detta har coronapandemin dock inte brytt sig om. Nyligen berättade Katrin Lundgren i sociala medier att Tvålshoppen växt som bara den under 2020.

Annons

Vi vill inte att den ska växa, det ger oss då mer jobb och problem än det är värt. Vi ligger stadigt och säljer för ungefär samma summa varje år, ingen större ökning men i år syns en jättetydlig trend. I januari-februari var siffrorna som de brukar, i mars stack de iväg 150-200 procent upp varje månad, berättade hon.

Vi vände oss till Katrin Lundgren för att få veta mer.

Hur har det gått för Tvålshoppen under 2020?

Vi ha ökat alla månader med ungefär samma procentsats sedan mars. Något lägre ökning juli-augusti men annars samma ökning.

För helåret har butiken nu växt med ungefär 185 procent. En utveckling som skett helt utan någon form av extern marknadsföring eller nysatsning på butiken.

Hur kan det gå så bra trots att ni inte satsar på den?

Det enda vi har gjort är SEO när vi lägger upp produkterna och när butiken byggdes upp. Senaste förnyandet av sortimentet gjordes 2019 i februari, när vi la in mer flytande tvål, sen har vi inte rört sortimentet. Det gav ingen jätteökning i omsättning direkt. Sedan har 20 flaskor handsprit tillkommit i år, de säljer dock inget vidare. Det är tvål som är den stora grejen, konstaterar Katrin Lundgren.

Totalt sålde Tvålshoppen för 545 000 kronor under 2020.

Annons

Vad gör ni egentligen för insatser kring butiken?

De insatser vi gör är cirka 4 nyhetsbrev per år. Vi har också en Facebook-sida men den för en tynande tillvaro.

Katrin Lundgren berättar att hon “helt och hållet” tillskriver ökningen till coronapandemin. Det är helt enkelt fler som söker efter de ord som Tvålshoppen optimerats för sedan starten. Enligt Katrin kan man följa pandemins utveckling i försäljningssiffrorna för Tvålshoppen.

Är du inte sugen på att satsa lite?

Visst är jag sugen att satsa på olika saker framöver och en gång e-handlare alltid e-handlare i hjärtat, men satsningen för 2021 kommer inte vara på Tvålshoppen. Den är och förblir en testbutik för vår plattform.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!