MQ lanserar ny satsning – här rullas den ut

"Måste användas längre".

Flera större modeaktörer har lanserat olika typer av second hand-satsningar de senaste åren. En av dessa är MQ, som sedan 2021 haft ett samarbete med Myrorna i olika butiker.

Nu utökar de second hand-erbjudandet genom att ta emot och sälja plagg från tidigare kollektioner från varumärkena; Stockh lm, Stockh lm Studio, Bläck, Dobber och Bondelid.

Annons

Kläder som redan är producerade måste användas längre för att vi ska kunna möta de klimatutmaningar som vi står inför, säger Ingvar Larsson, vd på MQ Marqet, i ett uttalande.

Det kräver dock att kunden är medlem i MQ:s kundklubb. Vill man sälja sina begagnade plagg får man nämligen en bonuscheck på sitt medlemskonto, oaktat om plagget säljs eller ej. Plaggen som lämnas in ska också vara "hela, rena och inte alltför slitna".

Genom satsningen på second hand utvecklar vi vårt erbjudande ytterligare, samtidigt som vi förlänger plaggens livslängd. MQ:s tjänster, med second hand, skrädderi, sneakerstvätten, med flera, syftar till att skapa ökat värde för våra kunder och samtidigt värna vår omvärld, säger Ingvar Larsson.

"Viktigt för oss"

Second hand-satsningen rullas ut i ett 20-tal butiker, inledningsvis, i de större städerna med försäljning i Malmö Hansa, Västra Frölunda, Linköping Gränden och Gallerian i Stockholm. Förhoppningen är att inlämningsunderlaget i dessa butiker senare ska kunna göda försäljningen i fler butiker under året.

Cirkulära tjänster och tjänster som ger våra produkter ett längre liv är en viktig del av vårt utbud. Vi ser med glädje att allt fler kunder handlar second hand och det är viktigt för oss att det är lika enkelt och inspirerande som att handla övrigt mode, säger Ulrika Hedberg, hållbarhetsansvarig på MQ Marqet.

Annons