Live idag: Muji lanserar e-handel och fysisk butik

"Vi förstår betydelsen av att ha en onlinebutik".

Den japanska detaljhandelskedjan Muji öppnar i dag en flaggskeppsbutik i Stockholm och lanserar samtidigt sin onlinebutik i Sverige. Fram tills nu har delar av kedjans sortiment gått att köpa på Åhléns, men någon svensk e-handel har hittills inte funnits. Muji startade 1980, som ett alternativ till både massproducerade varor och lyxartiklar.

"Har alltid velat öppna en onlinebutik i Sverige"

Ryosuke Ino, som är operativ chef på Muji Sweden säger till Ehandel att de länge velat öppna en webbutik i Sverige.

Annons
Annons

Vi har alltid velat öppna en onlinebutik i Sverige och vi bestämde oss för att öppna en i samma veva som vår flaggskeppsbutik öppnar. Vi är väldigt glada över att lansera sajten och att visa upp en bredare variation av varor för både våra kunder online och i vår flaggskeppsbutik.

Han hoppas också att Muji:s e-handel ska locka fler kunder till den fysiska butiken.

Vi förstår betydelsen av att ha en onlinebutik för kundernas intresse, då många människor handlar online. Såväl som att ha bra trafik online hoppas vi också på att sajten ska hjälpa till att få fler kunder till flaggskeppsbutiken, där de kan känna och faktiskt se varorna, säger han.

Enligt Ryosuke Ino är just Sverige en viktig marknad för detaljhandelsföretaget.

Vi ser Sverige som den viktigaste marknaden i Skandinavien och i Europa, så den svenska försäljningen är väldigt viktigt för Muji.

Sortimentet mellan den fysiska butiken och webbshoppen kommer att skilja sig något. När det kommer till matvaror kommer de bara att kunna köpas i deras fysiska butiker. Muji kommer även att sälja matvaror från lokala svenska leverantörer i den nya flaggskeppsbutiken.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!