ANNONS

Museum pekade ut e-handeln som klimatbov - nu plockas skylten ner

Utställningen Human Nature framförde att e-handeln är sämre för klimatet än fysisk handel - nu ska skylten göras om.

"En olycklig förenkling".

ANNONS

“Med utgångspunkt från föremål ur samlingarna - och flera pågående forskningsprojekt - tar museet sig an vår tids mest brännande fråga. Human Nature handlar om konsumtionens påverkan på vår jord med frågor om omställningar och möjligheter för en mera hållbar värld”.

Med det budskapet presenterar Etnografiska Museet i Stockholm sin pågående utställning Human Nature, som slog upp portarna den 26 september 2020. I utställningen, som alltså gör en djupdykning i konsumtionens påverkan på planeten, klargörs det att vårt sätt att konsumera inte är hållbart. I utställningens första rum tar man en närmare titt på e-handelns roll i det hela - och det står snabbt klart att den enligt utställningen inte är någon solskenshistoria.

Besökaren möts av en stor skylt med rubriken “Näthandel”. Under rubriken går det att läsa följande information:

På bara fyra år har Sveriges näthandel ökat sin omsättning med 45%. Allt fler varor och tjänster är tillgängliga via nätet, och många handlar online för att spara tid. Men att handla online innebär ett större klimatavtryck eftersom det innebär fler transporter och mer paketering än handeln i butik.

Ett större klimatavtryck än fysisk handel på grund av fler transporter och mer paketering, med andra ord. Hur teamet bakom utställningen har kommit fram till den slutsatsen framgår dock inte. När redaktionen tar kontakt med Etnografiska för att fråga får vi efter ett tag klart för oss att det inte är så konstigt - det finns nämligen inte något belägg för påståendet ovan. Nu ska skylten som pekar ut e-handeln som en klimatbov helt enkelt plockas ner.

Alla texter har gåtts igenom av en sakkunning person men just denna läste han inte igenom, fast jag trodde att han hade gjort det. Så det har blivit ett missförstånd och det är förstås olyckligt. Så trots att vi har jobbat väldigt hårt med utställningen så lyckades den formuleringen slinka igenom och det beklagar jag, säger utställningsproducenten Tina Landgren till Ehandel.

Det påståendet är ett sakfel och därför är det viktigt att vi tar ner skylten och ändrar det här.

"Fel att peka ut e-handeln"

Den som är rutinerad i e-handelssammanhang vet att det här knappast är varken den första eller tyvärr den sista gången som e-handeln beskylls för att vara ett problem i klimatsammanhang, utan att det egentligen finns några belägg för det.

Ehandel har under en längre tid letat efter forskning som kan visa ifall e-handel är bättre eller sämre för klimatet än fysisk handel, men varje försök har lett fram till slutsatsen att det inte går att belägga varken det ena eller det andra. Jämförelsen är helt enkelt alldeles för komplex för att man ska kunna ge ett säkert svar. Vad som är bäst för miljön beror på en rad saker - som hur man tar sig till butiken eller utlämningsstället, vilken sorts energi som går åt till värme och belysning i butiken, vilken typ av förpackning som använts, var och hur varan är producerad, hur länge den används och så vidare.

Jag har suttit i flera möten där sakkunniga personer har pratat om e-handeln som ett klimatproblem och därför har jag och många med mig utgått från att det stämmer, säger Tina Landgren, och konstaterar:

Våra livsmönster håller inte och det var det vi ville få fram. Sen blev det fel att peka ut e-handeln, när det som egentligen behöver förändras är våra styrmedel.

Satt uppe i över ett år

Ehandel upptäckte Etnografiskas e-handelsmiss den 31 oktober 2021, det vill säga mer än ett år efter att utställningen haft premiär. Den 3 november hörde vi av oss till museet för att undersöka vilken forskning som låg till grund för påståendet, och därefter följde en längre mejlväxling och totalt över två månaders väntetid innan vi till sist fick besked om att utställningens intendent inte kunde bekräfta den information som utställningen gått ut med.

Jag beklagar att det har tagit så pass lång tid. Vi har väldigt mycket att göra.

Tina Landgren förklarar att det tyvärr händer att det slinker igenom missar i en utställning, även om alla inblandade ansträngt sig för att göra rätt. Då får man helt enkelt åtgärda det, menar hon.

Vi tar ner skylten den här veckan och sen skriver vi på en ny text. Det är en olycklig förenkling av en text som inte var förenklad i början. Nästa gång får vi se till att vara ännu noggrannare, avslutar hon.

Human Nature visas till och med den 6 november 2022.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se