"En upprepad överträdelse".
Bianca Ingrosso är en kvinna med många titlar. Förutom att vara en av Sveriges största influencers, driver hon även en egen talkshow på tv samt två e-handelsföretag. Ett inom skönhet med Caia Cosmetics, samt ett inom smycken med Ani Jewels. Så sent som i förra veckan avslöjades dessutom Biancas senaste satsning, och den här gången gick hon in som delägare i ett nystartat inredningbolag Tinted.
Som influencer delar hon reklamsamarbeten i sina sociala kanaler, alltså innehåll som alltid ska reklammärkas. Men när det kommer till att dela reklaminlägg i Biancas egna kanaler, om hennes företag, har reklammarkeringarna inte varit lika prioriterade. Något som Konsumentverket har lagt märke till, vilket lett till att man granskat Bianca Ingrosso sedan oktober i fjol.
LÄS ÄVEN: Myndigheten granskar Bianca efter nytt reklamslarv: ”Strider mot lagen”
Och nu har Konsumentombudsmannen kommit fram till ett beslut. Först och främst får Bianca Ingrosso ett förbud mot att publicera inlägg kopplade till Caia Cosmetics utan en reklammärkning. Förbudet är dessutom förenat med vite om 750 000 kronor.
Det här är inte Konsumentverket första granskning av Biancas kanaler på sociala medier. Redan 2021 dök Konsumentverket ner och upptäckte då brister i hennes inlägg, men avskrev ärendet eftersom hon lovat att rätta till det som blivit fel.
Det nu aktuella förbudsföreläggandet ska ses som följd av en upprepad överträdelse av marknadsföringslagen, skriver Konsumentverket.