Myndigheten till attack mot Stadiums e-handelsmärkning

"Ser över hur vi arbetar".

Konsumentverket är inte nöjda med Stadiums hållbarhetsmärkning för produkter på nätet, rapporterar Dagens Nyheter. Nu vill myndigheten att sportkedjan antingen ändrar eller tar bort märkningen helt, för att konsumenter inte ska bli lurade.

Stadium har märkt flera plagg med en grön kvadrat som har ett vitt hjärta i mitten, för att visa vilka plagg som har producerats av hållbar bomull eller återvunnen polyester. Konsumentverket fann dock i sin granskning att flera plagg är märkta med symbolen utan någon närmare förklaring.

Annons

Då kraven är höga på att visa vilka miljöfördelar kläderna för med sig så anser KO att märkningen i flera fall är vilseledande. Stadium har naturligtvis tagit del av granskningen och har nu möjligheten att yttra sig innan Konsumentverket eventuellt går vidare.

Vi tar till oss av Konsumentverkets synpunkter och ser över hur vi arbetar med kommunikationen. Vi kommer återkomma till Konsumentverket i frågan, skriver Åsa Brunzell, HR- och hållbarhetsansvarig på Stadium, till DN.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!