Nå ut på flera digitala kanaler snabbare och enklare

Att annonsera på digitala kanaler kräver att din datafeed möter kanalernas krav och restriktioner. Att göra detta manuellt kan vara både tidskrävande och komplex, därför kan ett datafeed-hanteringsverktyg vara räddningen.

Datafeed-hantering låter komplicerat och svårt men använder man rätt verktyg blir det enklare än man tror. Allt som egentligen behövs är en datafeed som innehåller alla produkterna man vill annonsera. I verktyget är det därefter möjligt att välja alla kanaler som är intressanta och sedan börja sälja sina egna produkter genom dem. Verktyget innehåller över 1000 förinställda mallar för olika kanaler i ett flertal länder, vilket gör det enkelt att snabbt börja annonsera på nya kanaler och marknader. Kanaler som erbjuds är allt ifrån affiliatenätverk till prisjämförelsetjänster.

Detta låter ju väldigt enkelt, men låt oss ta ett steg tillbaka. Vad är egentligen en datafeed? En datafeed är en fil som innehåller all data gällande produkter eller tjänster som du som annonsör erbjuder. Det kan vara produktinformation som t.ex. produkttitel, produktid, lagerstatus och pris.

Genom att använda datafeeden från e-handelsplattformen blir det enkelt att exportera produkter eller tjänster till flera olika digitala kanaler samtidigt. Detta är möjligt eftersom filen redan innehåller all information som krävs för att sälja på de olika kanalerna.

Nu kan man fråga sig själv varför man behöver eller vill använda ett datafeed-hanteringsverktyg om all information redan finns i datafeeden? Svaret är enkelt, för att optimera, automatisera och spara tid.

Olika digitala kanaler har olika krav på vad för information som krävs samt hur informationen får presenteras innan de accepterar datafeeden. Driver man en webshop som säljer hundratals produkter med dynamisk information och kontinuerligt lanserar nya produkter så saknar man möjligtvis tiden eller kunskapen för att snabbt och enkelt kunna uppdatera information på alla säljkanaler. Med hjälp av ett datafeed-hanteringsverktyg är det möjligt att automatisera denna process genom att skapa optimeringsregler som säkerställer att datafeeden alltid uppfyller kanalens krav.

Det smidiga med att använda ett verktyg är att man bara ställer upp optimeringsregeln en gång sedan är datafeeden alltid up-to-date eftersom verktyget importerar, optimerar och exporterar datafeeden som standard en gång per dag. Några exempel på enkla optimeringsmöjligheter som är genomförbara med ett verktyg är möjligheten att förbättra produktattribut, komplettera saknad produktinformation eller filtrera bort produkter som man inte vill annonsera baserat på t.ex Analytics-prestanda.

Låter ett datafeed-hanteringsverktyg som en lösning för er verksamhet kontakta gärna oss så förklarar vi mer om hur ett verktyg kan vara gynnsamt för just er verksamhet!