Nådde miljonen på fem månader: ”Kunde inte bara sitta och vänta”

Säljer masker på tre kontinenter.

I början av året startade Teenie Fung e-handelsföretaget Maskz of Sweden, en startup som är en återförsäljare av munskkyd och desinfektionsmedel.

LÄS ÄVEN: De fick nog – tog upp kampen mot ”Sveriges inköpsförlamning”

Annons

Min familj och mina vänner var 100-tals mil bort i Hong Kong när coronaviruspandemin bröt ut, och jag kunde inte bara sitta hemma och vänta på att något skulle hända. Så jag började sälja munskydd på nätet och förvarade produkterna i min lägenhet, berättar Teenie Fung för Ehandel och förklarar:

Det började med att jag ville förse min familj och mina vänner i Hong Kong med säkra skydd, men pandemin utvecklades snabbt och alla skydd tog slut väldigt fort. Då insåg jag hur svårt det är att hitta högkvalitativa munskydd. Marknaden är översköljd av munskydd som många gånger ger ett otillräckligt skydd eller är en förfalskad kopia av riktiga varumärken.

Enligt Teenie Fung är efterfrågan på den här sortens produkter, på den svenska marknaden, bara i startgroparna. Ansikts- och munskydd köptes till nyligen endast av företag och industrier, men nu har behovet hos den enskilda konsumenten dykt upp. Därför behövs det en aktör som kan erbjuda personliga kvalitetssäkra hälsoskydd till allmänheten, menar hon.

Jag började studera och undersöka de produkter som erbjöds på marknaden. Vad många inte vet är att vanliga medicinska masker (FFP2/N95 standard) endast skyddar bäraren mot bakterier och inte det virus som just nu sprider sig över världen. Det är ett vanligt missförstånd, att man tror att man är skyddad så länge man bär en mask. Det handlar om att bära rätt mask beroende på vad man ska skydda sig från.

Olika återförsäljare och apotek är inte alltid snabba med att fylla på sina lager eftersom masker inte är deras kärnprodukter något som gör att konsumenten inte alltid kan få tag på tillräckligt skydd. Seriösa men mindre kända producenter har högkvalitativa produkter i lager och marknaden har många nya innovativa lösningar som vi vill göra tillgängliga för konsumenterna. Det här är huvudanledningen till varför företaget finns. Alla ska ha tillgång till ett säkert och högkvalitativt skydd.

Maskz of Sweden startades i Teenies lägenhet i Stockholm men företaget riktade sig till en början endast mot Asien. Idag når Maskz of Sweden kunder och företag i hela Europa och i Nordamerika.

Idag har vi ett GMV på mellan 100 000 och 300 000 kronor i månaden, och vi har sålt över 50 000 produkter till fler än 30 länder, säger Teenie.

Efter bara fem månader slog vi 1 miljon kronor i omsättning. Vi har fått in beställningar på över 150 miljoner produkter från stora företag som Coca Cola Company.

Annons

Nu satsar bolaget på att nå ut till ännu fler kunder ännu snabbare. Sedan förra veckan finns Masks of Swedens produkter hos Foodora.

Ett av våra sätt att nå ut till fler är genom att ingå strategiska partnerskap med företag som bedriver Q-handel. Vi har nyligen ingått i partnerskap med Foodora och är i samtal med en rad Q-handelsföretag i olika länder.

Parallellt med det utökar vi vår närvaro online genom att finnas på andra e-handelsplattformar, som till exempel Amazon. Vi har även pågående diskussioner med fysiska butikskedjor.

Hur kan ni garantera att era produkter är säkra?

Våra produkter är alla kontrollerade och testade av officiella organ som kan finnas på till exempel EU-kommissionens hemsida. Det är en lång och noggrann process. Det finns fabriker som försöker profitera på den rådande situationen och försöker hoppa över det här steget och sälja produkter utan att nödvändiga tester och kontroller genomförs. Men vi är noga med att inte hoppa över några steg och endast sälja certifierade produkter som bland annat världshälsoorganisationen WHO godkänt.

Framåt ska Masks of Sweden utveckla sin produktkatalog och satsa ännu mer på digital marknadsföring för att växa internationellt.

Vi strävar efter att bli det mest tillgängliga och pålitliga valet av personlig hälsoskyddsutrustning. Personligt hälsoskydd är fortsatt en marknad där köparen är företag och organisationer istället för den individuella konsumenten. Men vi ser hur detta håller på att förändras snabbt nu, avslutar Teenie Fung.

Annons