ANNONS

Nakna sanningen om Emil Norbergs poddresa: "Dessa misstag har jag gjort hela min karriƤr"

ANNONS

Hur lyckas man med podd? Och hur blir man influencer? I en personlig intervju berƤttar komikern om misstagen och insikterna i branschen.

I vƄras bƶrjade Emil Norberg att rycka i en tanke han haft, nƤmligen att ta reda pƄ hur man blir influencer. Till de allra flesta jobb behƶver man antingen skicka ivƤg ett cv nƄgonstans eller gƄ en utbildning fƶr att kunna utfƶra arbetet. Man kan Ƥven bara bestƤmma sig att starta ett eget fƶretag och erbjuda en tjƤnst eller produkt. Men hur blir man influencer?

Det senare exemplet gƄr delvis att applicera pƄ influenceryrket - man kan ju bara bestƤmma sig att "nu ska jag vara influencer". Men pengarna kommer inte att trilla in i bolaget av sig sjƤlv. Och kunderna, som man vill ska annonsera via ens kanal kommer fƶrmodligen inte nappa om du inte har en publik. En publik, eller fƶljarskara som det ofta kallas, kan du inte heller fixa ƶver en natt.

SƄ hur gƶr man? RƄkar man bara bli influencer? Det funderade Emil pƄ lƤnge. Han har ju dessutom redan en stor publik, i flera kanaler. Han har Ƥven kontakterna och har jobbat i branschen i flera Ƅr. SƄ vad har han missat?

Det bƤsta sƤttet att gƄ till botten med det hƤr Ƥr att prata med de som faktiskt Ƥr influencers, tƤnkte Emil och bestƤmde sig fƶr att dokumentera de samtal han ska genomfƶra. Det blev startskottet pƄ podcasten "SƄ blir du fucking influencer".

Jag vill inte ha svaren frĆ„n ā€œsociala medie-gurusā€ vars ansikten och namn jag aldrig sett pĆ„ plattformarna ā€“ jag vill hƶra direkt frĆ„n de som lyckats med det ā€“ de som lyckats fĆ„ hundratusentals fƶljare och blivit FUCKING influencers, sƤger Emil.

Sagt och gjort. Fram till idag har han hunnit publicera intervjuer med fyra framgƄngsrika profiler, och dessutom fƄtt med sig Influens.se pƄ resan.

NƤr jag bƶrjade hƶra av mig till folk sƄ bƶrjade maskineriet att rulla av sig sjƤlv. En person hƶrde av sig till en annan, och den till en annan och alla tyckte att det var en bra idƩ. Jag fick snabbt ihop flera intervjuer, och dƄ kƤnde jag att jag mƄste gƶra det pƄ riktigt nu, sƤger Emil och skrattar.

SƄ bara under en mƄnad spelade jag in fem eller sex intervjuer, men sen fick jag barn. SƄ inspelningarna fick ligga och vƤnta pƄ min hƄrddisk, men nu efter all pappaledighet har jag lyssnat igenom dem och mƤrkte att "det hƤr blev ju bra". SƄ jag bokade upp fler.

Emil berƤttar att podcasten har tagits emot bra och att han bara har fƄtt positiv feedback.

Jag tycker att det Ƥr roligt att visa en lite mer professionell sida av influencers. Fƶr jag tycker ofta att nƤr influencers fƄr gƤsta olika program eller vara med i intervjuer sƄ Ƥr de dƤr i egenskap av kƤndisar, snarare Ƥn entreprenƶrer. Det Ƥr kul att fƄ visa en annan sida av dem och deras jobb, att det finn en hel del jobb och planering bakom.

Han tillƤgger Ƥven att det Ƥr viktigt att visa att det inte bara finns ett sƤtt att arbeta pƄ som influencer.

Det finns flera olika, som fungerar fƶr olika personer. Jag har fƄtt mƄnga "aha-insikter" under dessa intervjuer.

Varfƶr namnet "fucking influencer"?Ā 

Jag vill ju att den ska sticka ut, och vƤcka uppmƤrksamhet. Det Ƥr ju delvis det en influencer gƶr, svarar Emil och tillƤgger:

Min fƶrsta instinkt nƤr jag bestƤmde mig fƶr att gƶra det hƤr var att gƶra det "lite vetenskapligt", fƶr jag har studerat och pluggat mycket sĆ„ jag har den Ć„dran i mig. Men sen tƤnkte jag, att jag dĆ„ skulle begrƤnsa mig till en sĆ„ liten grupp. Och jag vill ju nĆ„ ut till alla pĆ„ nĆ„got sƤtt, och dĆ„ mĆ„ste man spetsa till sitt koncept. PĆ„ den vƤgen kom namnet "SĆ„ blir du fucking influencer" till. Det vƤcker intresse, och man vet inte om jag tycker det Ƥr bra eller dĆ„ligt med influencers? Ƅr jag seriƶs eller Ƥr det skƤmtsamt skrivet?

Hur har det gĆ„tt fƶr podden hittills?Ā 

Jag, min bror Daniel och Fabian Svorono har ju en annan podd ocksƄ - Klipp till, heter den - och det Ƥr den enda som jag har detaljerad statistik pƄ. Jag har dƤrfƶr svƄrt att uppskatta det, men jƤmfƶrt med "Klipp till" sƄ gƄr den hƤr jƤttebra och mycket bƤttre Ƥn fƶrvƤntat.

Emil, som har varit aktiv pƄ sociala medier i ƶver Ƅtta Ƅr, berƤttar att poddlyssnare Ƥr - enligt honom - en mer lojal typ av fƶljare.

DƄ menar jag utifrƄn perspektivet att deras uppmƤrksamhet riktas mot mig i en timme Ƅt gƄngen medan de pƄ sociala medier, pƄ till exempel Tiktok eller Instagram, endast spenderar nƄgra sekunder. Det Ƥr en vƤldigt vƤrdefull publik man fƄr.

LƤngre in i samtalet sƤger Emil att den fƶrsta poddsatsningen - alltsƄ Klipp till - inte har gƄtt sƄ bra fƶr att trion har gjort "alla misstag man kan gƶra".

Vad menar du med det?Ā 

De misstagen, som jag ocksƄ gjort hela min karriƤr, Ƥr att gƶra det jobbigt att skapa innehƄll. Man lƤgger ribban fƶr hƶgt. Man stƤller in sig pƄ att det ska vara vƤlskrivna Ƥmnen, jinglar till allt, klippas hƄrt, ljudlƤggas och mixas och sƄ vidare. Ett typiskt misstag som jag alltid gƶr. Att gƶra det fƶr svƄrt fƶr att lyckas. Sen har vi i Klipp till gjort det fƶr internt. VƄra skƤmt och hƤndelser vi berƤttar om Ƥr privata saker som ingen bryr sig om eller kan relatera till.

Men Ƥr det sƄ? Det Ƥr vƤl just sƄnna poddar som folk vill lyssna pƄ? DƤr man bara snackar skit om sƄnt som hƤnder i ens vardag?

Ja, men de som pratar om sƄnt har oftast en stor publik innan. Det Ƥr ingen som breakar genom att berƤtta att man var pƄ babysim. Men detta har jag insett nu, efter att ha gjort alla misstag. Fƶr det Ƥr ju enkelt att tƤnka att "sƄ lƄter ju poddar", om vi gƶr samma sak sƄ borde vi ocksƄ bli stora.

Men om vi backar tillbaka. Emil Norberg vill bli influencer. Han har pratat med mƄnga kunniga i branschen, alla intervjuer Ƥr Ƥnnu inte slƤppta men tipsen har han ju redan fƄtt smaka pƄ.

BerƤtta fƶr oss: Hur blir man influencer?

Alla Ƅterkommer till att man mƄste tycka att det Ƥr kul. Fƶr det tar tid, och gƶr man det av nƄgot annat skƤl Ƥn att man tycker att det Ƥr kul sƄ blir man inte lƄngvarig. DƄ ger man ofta upp innan man lyckas. Man ska hitta en nisch. Det Ƥr ju ingen som tycker att "lifestyle" generellt Ƥr kul. Man mƄste brinna fƶr nƄgot som man vill visa, och man mƄste vara konsekvent.

Det senare Ƥr det misstaget jag gjort alltsĆ„. Jag har gjort det sĆ„ pass svĆ„rt fƶr mig att jag inte kunnat eller orkat vara konsekvent. Men de nƤmnda tipsen har jag ƤndĆ„ fƶrvƤntat mig att fĆ„. Det som dock har slagit mig Ƥr de mer konkreta insikterna, hur man faktiskt GƖR fƶr att orka slƤppa ett Youtube-klipp i veckan, sju Instagram-inlƤgg eller sex Tiktok-sketcher. Fƶr man mĆ„ste skriva och planera pĆ„ ett visst sƤtt. Jag har ocksĆ„ insett vad nƤtverkandet gƶr fƶr kreativiteten.

NƤr du sen dƄ blir influencer. Vad Ƥr ditt mƄl med det?

Ja, juste. Jag tƤnker att jag faktiskt ska ta alla tips pƄ allvar och fƶr en gƄngs skull fƶrsƶka genomfƶra dem. Om de funkar, dƄ blir jag influencer och har hundratusentals fƶljare. DƄ fƄr jag lite mer kontroll ƶver mina uppdrag som influencer och behƶver ju inte lƤngre jobba med tv om jag inte vill. Jag kommer kunna vƤlja att gƶra det som jag vill, och inte det som jag mƄste.

MƄlet Ƥr inte att bli stƶrst, men att fƄ en sƄ pass lojal och trogen publik att jag kan lƤgga min tid pƄ sƄnt som jag vill. Att jag kan skriva och sƤlja en bok, eller spela in en lƄt som folk kommer att lyssna pƄ. SƤlja biljetter om jag skulle gƶra en livefƶrestƤllning. Fƶr det Ƥr svƄrt, nƤr man inte har en lojal fƶljarbas.

Alla Emil har intervjuat har i korthet gett honom som tips att fokusera pƄ att gƶra det han tycker Ƥr kul, och det Ƥr summeringsvis Ƥven det som Ƥr Emils mƄl.


Emil Norbergs poddavsnitt av "SƄ blir du fucking influencer" slƤpps varje sƶndag, och finns att hitta pƄ Influens.se. Efter varje gƤst kommer Emil sjƤlv att reflektera och analysera de tips han fƄtt, samt berƤtta hur det gƄtt med att ta sig ett steg nƤrmare att bli influencer. Har tipsen varit nyttiga? Var de realistiska? Emils texter kommer ni ocksƄ att finna pƄ Influens.se, och den fƶrsta hittar ni hƤr.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se