När plånboken är tom så fönstershoppar konsumenterna

“Minskat betydligt”.

Salesforce har undersökt 1,5 miljarder e-handelstransaktioner från 40 länder, varav Sverige är ett, under det första kvartalet i år. Datan visar att trafiken till e-handlare ökat med sex procent under perioden. Detta betyder dock inte ökad försäljning.

I samma rapport noterar man nämligen att utgifterna för shopping minskat med sju procent, jämfört med samma period i fjol.

Annons

Det innebär att konsumenter tillbringar mer tid på handelsplattformar på nätet, men gör färre eller billigare köp, meddelar Salesforce i ett pressutskick.

Konsumenterna ägnar alltså mer tid att titta på produkterna än att köpa dem. Fönstershoppingen har alltså ökat rejält den senaste tiden när folks plånböcker är tunnare. Undersökningen visar också att allt fler konsumenter köper varor till nedsatta priser.

Konsumenters köpkraft har minskat betydligt på grund av höga räntor och inflation. Fler väljer därför att göra medvetna val för att spara pengar, bland annat genom att handla second hand. Även om det finns en ökande medvetenhet om att handla hållbart och minska klimatpåverkan, är det sannolikt att plånboken styr besluten just nu, säger Martin Lindahl ansvarig för Retail på Salesforce Sverige.

Annons