Först på Ehandel: Nätbokhandeln försatt i konkurs: ”Något vi kommer att utreda”

"Togs ett beslut tidigt".

Nätbokhandeln Snaplit specialiserade sig på kurs- och företagslitteratur. Det registrerades 2015 och har sedan vuxit undan för undan. Verksamhetsåret 2018 blev det bästa hittills med en omsättning på 5,4 miljoner kronor och nästan 60 000 kronor i vinst.

Men nu har företaget försatts i konkurs, trots den till synes fina utvecklingen. Den som besöker företagets hemsida möts av följande besked:

Annons

Hej, tyvärr är Snaplit.com försatt i konkurs. Detta innebär att inga böcker kan levereras. Om du har beställt böcker från oss och inte fått dem, så har vi avbokat din beställning och fakturan har makulerats. Har du betalt via kortbetalning kommer du att få dina pengar tillbaka via Klarna. Tyvärr är det inte längre möjligt att returnera böcker.

LÄS ÄVEN: Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året

Exakt vad som ligger bakom konkursen, som inleddes 10 september förra året, är än så länge höljt i dunkel. Samuel Häggbring, biträdande jurist på Maze Advokater, som biträder konkursförvaltaren från samma byrå skriver så här i ett mail till Ehandel:

Anledningen bakom konkursen är någonting vi kommer utreda i samband med att förvaltarberättelsen upprättas, det blir tidigast under mars månad, vi kollar på detta. Därefter kommer konkursen att avslutas.

Inte heller kommer någon ny ägare att eftersökas. I stället såldes restlagret av på auktion.

Vad gäller försäljningsprocessen så togs ett beslut tidigt i konkursen att sälja den litteratur som fanns kvar via konkursauktion där hela partiet böcker såldes till en part, det handlade alltså inte om en rekonstruktionslösning där någon tog över hela verksamheten som den var, berättar Samuel Häggbring.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!