Nätbutiken CDON.com är nu öppen för business

CDON Group öppnade igår upp sin marknadsplats CDON.com för andra e-handlare. En ganska drastisk förändring i deras affärsmodell och en ändring som speglar Amazons modell. Beskedet togs även emot positivt på börsen.

CDON har länge flaggat för att de kommer öppna upp sin nätbutik för andra säljare. Bland annat för att fylla hål i sortimentet som de själva kanske inte har intresse av att sälja. Amazons framgångar med sin Marketplace har med största sannoliket också påverkat beslutet.

I går slog de alltså upp portarna till CDON.com:s kundbas och trafik. Redan nu skall några pilothandlare vara ombord och på frågan hur många som står på kö och om någon faktiskt börjat använda marknadsplatsen svarar de följande:

Annons

- Vi har precis lanserat detta men intresset är stort och sortimentet kommer löpande att utökas. Konceptet har framgångsrikt använts av CDON.com:s systerbolag. I samband med våra tester inför den externa lanseringen har vi också lyft in ett mindre antal externa e-handelsbutiker (om du tittar på Cdon.se ser du till exempel en kampanj med klockor och smycken som kommer från två externa butiker), berättar Fredrik Bengtsson, kommunikationschef på CDON Group.

Det alla undrar är förstås vad det kostar att sälja på CDON.com och detta sägs variera beroende på vad man säljer:

- Det varierar efter olika branschförutsättningar, men just nu är det en helt intäktsbaserad modell så det finns inga trösklar för mindre e-handlare som vill koppla upp sig och sälja sina varor genom CDON.com. Detta är ett oerhört intressant alternativ jämfört med att lägga pengar på Internetmarknadsföring. Och ett sätt att snabbt nå ut till nya kunder i hela Norden, säger Fredrik Bengtsson.

Engelska fungerar

Den nya marknadsplatsen skall ge e-handlare tillgång till nordens största nätvaruhus med över 2 miljoner aktiva kunder i Norden, enligt CDON. Dessa kunder pratar dock inte samma språk och vi ställde därför frågan hur det fungerar med språk på marknadsplatsen:

- Genom CDON.com kan små och medelstora handlare enkelt nå 2 miljoner aktiva kunder i hela Norden. Språket ska främst vara lokalt, men i vissa fall fungerar även engelska. Erfarenheten visar dock att försäljningsresultatet blir bäst med lokala och tydliga produktbeskrivningar, säger Fredrik Bengtsson.

Engelska verkar alltså vara tillåtet även om lokala texter rekommenderas. Vi noterar även att vissa av klockorna som nämndes ovan ser ut att ha engelsk produkttext.

Hur lätt marknadsplatsen är att jobba med får vi förmodligen reda på när fler e-handlare testar konceptet. Den ska dock, som nämnts, redan vara satt på prov när CDON själva breddat med sina systerbutikers sortiment.

Annons

Om systemet är smidigt att använda och priserna schyssta kan förmodligen CDON.com Marketplace bli en merförsäljningskanal att räkna med. Många frågor kvarstår dock som i vilken mån de kommer godkänna konkurrerande produkter och hur regelverket faktiskt ser ut. Amazon har idag ett ganska avancerat regelverk kring sin marknadsplats och vi gissar att detta inte är något man får rätt på första försöket.

Annons