Netflix rusade med nästan 20 procent – ger sig in i ny bransch

Tar sikte på mobilen.

Streaminggiganten Netflix bredde ut sig över världen och gjorde prenumerationen stekhet igen. Faktum är att den till och med ser ut att bli en viktig affärsmodell för många handlare inför framtiden. Men nu har film- och tv-serie-jätten bestämt sig för att bredda sig. Den här gången ska man slå sig in i spelbranschen.

Spelen kommer att ingå i medlemmarnas Netflix-abonnemang utan extra kostnad, precis som med filmer och serier. Vi kommer inledningsvis att fokusera på spel för mobila enheter, skriver jätten i sin kvartalsrapport för Q2.

Annons

Bolaget presenterade sin senaste kvartalsrapport under gårdagen och där framgick att det, föga oväntat, gått alldeles utmärkt för dem under pandemin. Omsättningen ökade med 19,3 procent och landade på 7,34 miljarder dollar.

Samtidigt har man lyckats kamma hem 1,54 miljoner nya abonnenter globalt. Under det tredje kvartalet förväntar man sig ytterligare tillströmning av nya kunder, nämligen 3,5 miljoner. Det är dock lägre än de 5,46 miljoner som tidigare väntats.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!