Netonnet avslöjar – så ska de lyckas med nya jättesatsningen

"Stämmer det som kunderna säger?".

De allra flesta av oss konsumerar i dag minst en form av prenumerations- eller hyrestjänst. Till exempel för strömning av musik, eller film och tv-serier. Det har helt enkelt blivit en del av människors vardag. Det är också ett konsumtionsmönster som handlarna har börjat att anamma.

Den senaste i raden att hoppa på tåget är Netonnet. De meddelade i början av veckan att de öppnar Hyreshyllan, där konsumenter helt enkelt hyr populära hemelektronikprylar under en bestämd tid. Själva säger de att affärspotentialen är jättestor. Men hur ska de egentligen lyckas? Det har vi tagit reda på

Annons

På kort sikt är inte potentialen jättestor, men över tid finns det stora möjligheter. Redan i dag är det många branscher som har förändrats med liknande modeller. Så här köper vi både bilar och glasögon i dag. Och övergången från köpa till hyra, och liknande lösningar, kommer även inom hemelektronik. Då ser vi att det kan bli en stark kompletterande affärsmodell. Men kunder kommer förstås också att köpa sin hemelektronik i framtiden, säger Margareta Törnblad, Head of Services på Netonnet, till Ehandel.

Tjänsten har redan testats på ett mindre antal medlemmar. Men nu rullar den alltså ut brett och är tillgänglig för alla konsumenter. Bland produkterna som finns att hyra hittar vi laptops, surfplattor och smartphones.

Hur hållbar är den här modellen rent ekonomiskt? Hyror och löner ska betalas och pengarna måste in. Här tappar ni den omedelbara och ansenliga klumpsumman, som istället sprids ut i flera mindre över tid.

Vi går in i en pilotfas nu och gör det med många öppna frågor, som vi vill få svar på. Stämmer det som kunderna säger att de vill hyra? Är intresset så stort? Är prisbilden och paketeringen rätt? Nu gör vi en pilot på ett antal kunder för att sedan ta beslut i nästa steg om hur vi ska gå vidare och tar oss an det här. Vi har lite tankar förstås, men det är inget bestämt än.

Jag tror att man kan hitta en hållbar ekonomisk modell. Men ur ett större perspektiv är vi stolta över att kunna erbjuda ett bekymmersfritt ägande även för de som vill ha bra hemelektronik, som inte nödvändigtvis behöver vara splitterny. Det viktigaste är att den biten fungerar.

"Alltid bra att testa"

Netonnet är inte helt främmande inför begagnad hemelektronik. De har redan i dag ett sådant sortiment till försäljning. Kunderna skickar in sina använda produkter, Netonnet fräschar upp dem och ser till att all data är rensad så att nästa användare får en fin och välfungerande vara i handen till en billigare penning. Så även här. Och intresse verkar finnas från tillräckligt många kunder för ett andrahandssortiment.

Vi började sälja begagnade produkter i somras och ser att det finns en bra efterfrågan. Men det är alltid bra att testa och inte bara vara teoretisk. Kunderna köper både begagnade Iphones och Ipads från oss. Och Macbooks som har en lång livslängd. Kunderna gillar att göra cirkulära, mer hållbara val, samtidigt som en lägre prislapp också kan spela in.

Hur mycket har det här inspirerats av konsumtionsmönstret med digitala strömingstjänster?

Annons

Det handlar om att det finns ett annat beteende i dag, som inte bara börjar bli vanligt utan i flera fall är det främsta alternativet för väldigt många. Det är något man tar för givet. Jag vet ingen i dag som köper en CD-skiva, utan man hyr och streamar sin musik. Det beteendet kommer ut i fler branscher. Då gäller det att vara relevant och anpassa sig till efterfrågan.

"Kommer utveckla utbudet"

När vi går in på Hyreshyllan och testar vad det skulle kosta oss att hyra ett antal produkter under 24 eller 36 månader, så upptäcker vi att totalkostnaden många gånger blir högre än om vi köper produkten direkt. Men det har sin förklaring. Inbakat i priset finns nämligen ett antal tjänster.

En av de viktigaste delarna vi vill få svar på är om vi ligger rätt i pris. Och om budskapet och paketeringen är rätt. Det kommer med ett mervärde. Dels får man en dator, men också ett bekymmersfritt användande. Det ingår en försäkring, om något händer så fixar vi det och man kan även byta om man känner att man valde fel.

I dag är produkterna sådant vi kanske främst använder i arbetet. Kan sortimentet utökas ytterligare i det här segmentet, med till exempel TV-apparater?

Vi kommer absolut att utveckla utbudet för att se vad kunderna vill ha. Det är viktigt att ligga nära kunderna och säkra utbud utifrån efterfrågan. De produkter vi har valt nu är sådant vi vet både håller och är sådana som man gärna använder under en lång tid.

Den här tjänsten vänder sig till konsumenter i dag, kan det även bli aktuellt för B2B?

Vi har ett stort konsumentfokus - det står högst upp för oss. Men med det sagt har vi många småföretagare som kunder i dag. Och det är mycket möjligt att vi skapar något specifikt för dem.

Netonnet är dock inte ensamma bland hemelektronikhandlarna med den här typen av tjänst. Även konkurrenten Komplett erbjuder sedan tidigare en liknande lösning, som de kallar Flex. Där kan dock kunden välja att behålla varan istället för att skicka tillbaka den och då betala av den återstående summan. Netonnet däremot väljer att helt fokusera på uthyrning.

Vi har flera olika och liknande tjänster inom vårt utbud i dag, med till exempel avbetalning. Det viktigaste för oss här är kombinationen av att det ska vara enkelt för kunderna att hyra, men också att vi tar ett riktigt kliv mot det cirkulära. Då krävs det att vi tar tillbaka produkterna och säkrar att vi kan förlänga livstiden på så många produkter som möjligt. Vi vet ju att i dag ligger många produkter, som är alldeles utmärkta, bara hemma och skräpar. Vi vill få ut produkterna i händerna på nya användare, säger Margareta Törnblad.

LÄS ÄVEN: Klockren tjänst ska revolutionera 100-åriga kedjan: "Vi ser ljuset"

Annons