NetOnNet om Postnord-terminalen på lagret: ”Utvecklat tillsammans”

"Innebär en minskad skaderisk".

Förra veckan skrev vi om draget som hjälper NetOnNet att leverera under Black Friday. Den svenska e-handelsjätten har förmånen att ha en Postnord-terminal på centrallagret, som hjälper företaget att hantera stora volymsvängningar snabbt. Den är med andra ord av yppersta vikt för såväl Black Friday som julhandeln.

Postnords terminal har funnits på vårt centrallager sedan 2015. Vi har utvecklat det tillsammans med automatiserad postnummersortering under 2017, berättar Kristina Wärmare, PR- och kommunikationschef på NetOnNet, för Ehandel.

Annons
Annons

Men det är inte bara vid högtryck som terminalen kommer väl till pass. Den är även en vital del vad gäller att korta leveranstiderna överlag och öka hållbarheten i logistiken.

Våra paket sorteras direkt på vårt centrallager och kan då hoppa över en sortering hos Postnord – ett led kapas helt enkelt. Det minskar hanteringen av våra paket, vilket i sig innebär en minskad skaderisk och dessutom kortare hanterings- och transportsträcka för våra paket, säger Kristina Wärmare och fortsätter:

I och med detta har Postnord möjlighet att transportplanera och köra väldigt fulla fordon. Dessutom kan de samköra detta med våra lagershopsleveranser vilket innebär att det är väldigt hög fyllnadsgrad i våra transporter.

LÄS ÄVEN: NetOnNets Black Friday-drag – PostNord-terminal på lagret

Är det här ett samarbete, eller hyr ni in dem?

Det är ett samarbete och ingår som en del i vår totalaffär med Postnord.

NetOnNet och Postnords lösning är en specialdesignad sådan. Men då den fallit väl ut öppnar nu logistikföretaget även upp för liknande lösningar med andra e-handelsaktörer.

Både våra medarbetare och NetOnNet är mycket nöjda med den. Är fler e-handlare intresserade finns det därför absolut möjligheter att skissa på liknande upplägg. Fördelarna med det att ha medarbetare som arbetar redan ute hos NetOnNet är att vi kan plocka och sortera försändelserna redan hos kunden, vilket gör att mottagarna snabbt kan få sina beställningar, säger Anna Kjellander, kommunikationsspecialist på Postnord.

Annons
Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!