NetOnNet om svenskarna: “Klarar inte av att planera för värmen”

"Vi blir lika förvånade varje år".

E-handlaren NetOnNet har analyserat sommarförsäljningen av fläktar och AC och slutsatsen tyder tyvärr inte på smarta framåtblickande konsumenter som läser väderprognoserna.

Det mest slående med vår research är att det verkar som att svenskar kanske inte riktigt litar på väderleksrapporterna eller har glömt hur varmt det faktiskt blir – det är först när värmen har kommit som man blir påmind, säger Sofie Struwe, CCO på NetOnNet.

Annons

Företaget har tittat på historisk försäljning och väderdata från maj, juni och juli 2021. Och korrelationen mellan försäljningen av fläktar och luftkonditionering med temperaturkurvan ska vara slående.

Vi ser att en varm dag och en varm natt är nödvändiga för att svenskar ska köpa fläktar och luftkonditionering, även om man i verkligheten har kunnat se flera dagar i förväg att det kommer en värmebölja. Det säljs få fläktar och luftkonditionering precis innan värmen slår på, jämfört med när värmen redan har kommit, säger Sofie Struwe.

NetOnNet erkänner dock att ett samband mellan värme och fläktar förstås inte är någon nyhet. Men den dåliga framförhållningen ska alltså ha förvånat lite.

Det är nästan lika säkert att det kommer en eller flera värmeböljor under sommaren som att det blir julfirande. Ändå verkar det som att vi blir lika förvånade varje år. Och där vi märker att svenskar blir allt bättre på att planera julklappsinköp i god tid ser vi inte samma trend med fläktar och luftkonditionering, säger Sofie Struwe.

Annons