NetOnNet tar betalt för gratistjänst på BF – ”blir gratis igen”

"Har ett väldigt högt tryck".

Innan Black Friday erbjöd NetOnNet alternativet "expresshantering hämta i butik" gratis för den som klickade hem sina varor online. Men så fort klockan slog 00:01 och Black Friday var här ändrade elektronikkedjan spelreglerna. Nu kostar det 99 kronor om man vill lägga beställningen online men hämta produkten i butik.

Det stämmer att vi under den här intensiva shoppingveckan har tagit betalt för expresshantering, precis som vi har gjort vid Black Friday de senaste tre åren. Detta för att säkerställa att vi ska kunna hantera det extra tryck som blir på den här tjänsten under de här dagarna, säger Kristina Wärmare, PR- och kommunikationschef på NetOnNet, till Ehandel.

Annons

Hon tillägger att företaget samtidigt erbjuder flera andra kostnadsfria leveransalternativ direkt hem till kunden. Men den som vill plocka upp sitt onlineköp i en fysisk lagershop får betala för det extra tryck som Black Friday medför.

Jag gissar att detta kan leda till att kunder, som vill hämta sin beställning i butik, kommer att åka till lagershoppen direkt istället för att slippa betala 99 kr. Det betyder i sin tur att de kommer att gå runt i butiken, och det är väl inte så bra under en pandemi? Speciellt under Black Friday när det finns som mest shoppingsugna kunder.

För oss är våra kunders och medarbetares säkerhet av högsta prioritet. Vi följer noga råd och rekommendationer från myndigheter, och säkerställer att vi hela tiden agerar i enlighet med dem. Vi vet att många vill handla, men göra det tryggt och säkert hemifrån. Vi märker tydligt att många väljer att handla via vår e-handel, där vi har ett väldigt högt tryck. För de som ändå vill besöka någon av våra lagershoppar har vi sedan tidigare infört ett antal åtgärder för att det ska vara tryggt att handla hos oss.

Företaget förklarar att man är medvetna om att en del kunder kan välja att åka till de fysiska butikerna men menar att man är fullt beredd på det scenariot.

Vi har idag precis som föregående år öppnat tidigare än vanligt för att ge de kunder som inte önskar att möta andra kunder möjlighet att hämta sina varor via "Drive Thru" mellan klockan 8 och 10. Utöver det ger vi kunderna möjlighet att köpa varan via nätet och hämta efter helgen när det är mindre kunder i butiken. För de kunder som vill besöka en lagershop och få sin vara direkt kommer vi att ha lagershoppsvärdar som ser till att avstånd hålls mellan kunder och anställda.

Givetvis finns handsprit, plexiavskiljare och avståndsmarkörer. För att säkerställa att det inte blir trängsel inne i butikerna har vi satt ett maxtak på antalet kunder som får vara inne i lagershoppen samtidigt. För de som eventuellt köar utanför finns avståndsmarkörer, och värdar och väktare som säkerställer att det inte blir trångt inne eller ute.

Vad är det som kostar 99 kronor egentligen? 

Jag har inte fått tillgång till alla detaljer men det priset kommer av anledningen till att vi ska kunna säkerställa att vi kan hantera ett extra tryck under Black Friday-dagarna, säger Kristina.

Annons

Men nu konstaterar företaget att trycket inte varit lika koncentrerat som förväntat och att alternativet kommer att ändras tillbaka till gratis.

Vi har märkt nu under dagen är att trots att det är ett högt tryck är det mer jämnt fördelat än tidigare år och det gör att vi kommer att kunna hantera tjänsten precis som vanligt – det vill säga utan extra kostnad. Från och med i eftermiddag kommer det alltså vara möjligt att hämta sin vara kostnadsfritt i lagershoppen igen, avslutar Kristina Wärmare.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!