Häromdagen kunde vi berätta att betalföretaget Dibs, som ägs av miljardbolaget Nets, hade fått en framgångsrik start för sin e-handelskassa Easy.
LÄS ÄVEN: Dibs kassasuccé - 500 anslutna e-handlare på ett år
i e-handelns värld brukar det ses som en framgångsfaktor att dra fördel av sin data på ett bra sätt, och nu meddelar koncernen Nets att företaget gör en storsatsning på just användandet av data.
Företaget har nämligen tillsatt en ny CDO, Chief Data Officer, som enkelt förklarat ska dela "värdefulla datainsikter" med bolagets kunder, det vill säga bland annat e-handlarna.
Har arbetat för PwC och Telia
Jobbet har gått till svenska Vanessa Eriksson som tidigare har haft rollen Chief Data Officer Adviseur på PwC. Hon ska tidigare också ha haft en liknande tjänst på Telia.
- Med sin gedigna kompetens kommer Vanessa vara en nyckel i att hantera data som en företagstillgång. I en starkt reglerad bransch som vår krävs hög nivå av överensstämmelse och trovärdighet i den data som är värdefull för kunderna, säger Pia Jørgensen, CIO för Nets-koncernen, i ett pressmeddelande.
Vanessa Eriksson kommer att utgå från Stockholm. I samband med att hon går in i sin nya roll blir hon ansvarig för Data & Analytics inom Nets-koncernen.
- Vanessa kommer stödja organisationen med att genomföra datapolicies i linje med Nets affärsstrategi och mål, hålla en hög nivå av överensstämmelse och trovärdighet i datan, styrning av data, viktiga datasäkerhetsmål, dataförbättringsaktiviteter och att bygga en stark funktion för att stödja interna och externa revisioner, förklarar Nets i ett pressmeddelande.