E-handeln klumpas ihop med Nikes egna butiker och hamnar under försäljning "direkt till konsument". Denna del av verksamheten har växt med hälsosamma 22,9 procent till 4,3 miljarder dollar, mellan maj 2012 till maj 2013.
Nike släpper inte exakta siffror för e-handeln men den ska alltså ha växt med hela 30 procent det senaste året. Och nu riktas blickarna mot försäljning direkt till konsument. Något som även varumärkena Adidas och Eton gjort på senare tid.
Investerar aggressivt i E-handeln
Nikes VD, Mark Parker, kommenterade utvecklingen under ett konferenssamtal med analytiker:
- Direkt till konsument, och särskilt onlinedelen av direkt till konsument, är en stor prioritet hos Nike, och vi investerar ganska aggressivt i den plattformen skulle jag säga. Vi ser att det finns fortsatta möjligheter att utvecklas där. Vi investerar till exempel i mobilt och ser bra resultat där. Direkt till konsument och specifikt e-handelsdelen är en stor och växande andel av vår totala verksamhet.
Företaget har även gjort en del förändringar i e-handelsorganisationen där varumärkeschefen fått större ansvar för e-handeln.
Nike planerar alltså nu att investera mer i e-handeln under kommande år och de tror även starkt på personligt anpassade produkter, där man till exempel väljer sina egna färger på skorna.
Källa: Internetretailer