Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Nordic E-Commerce Group fortsätter att shoppa loss

Nordic E-Commerce Group fortsätter att shoppa loss
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

E-handelskoncernen Nordic E-Commerce Group genomför sitt andra förvärv på kort tid när man köper upp skönhetsbutiken Beauty Planet. Därmed fortsätter gruppen att växa inom skönhetssegmentet på den nordiska marknaden.

ANNONS

I förra veckan meddelade Växjöbaserade Nordic E-Commerce Group, NECG, med bland annat NordicInk, NordicFeel, PetsOnline och Kontoret.se i portföljen, att man förvärvat Patroner.se.

Nu gör e-handelsgruppen ytterligare ett kompletterande uppköp i BeautyPlanet.se, som säljer skönhetsprodukter på nätet.

– Det här är ett förvärv med stora möjligheter för oss och som passar utmärkt in i vår struktur. Näthandeln inom segmentet skönhetsprodukter utgör fortfarande en begränsad andel men växer snabbt på hela den nordiska marknaden. Vi har idag bred erfarenhet inom området då vi idag även driver NordicFeel som är en av de största e-handlarna inom skönhetssegmentet. Vi räknar med att uppnå samordningseffekter inom gruppen och kunskapsöverföring från vår expertis och genom det växa ytterligare, säger Henrik Löfberg, VD på NECG.

Ett strategiskt beslut

Beauty Planet, som kommer att drivas vidare separat, har sedan 2010 varit i inkClubs ägo men byter alltså nu ägare ännu en gång.

– Vi har avyttrat Beauty Planet vilket är resultatet av ett strategiskt beslut som fattades för cirka ett år sedan. inkClub skall fokusera på förbrukningsvaror till hemmet och kontoret och i den satsningen passar inte Beauty Planet in, säger Fredrik Brandt, VD på inkClub.

Beauty Planet omsatte förra året strax under 50 miljoner kronor och har i dagsläget ett sortiment på cirka 6 000 artiklar. Något som nu kan komma att utökas efter hand tack vare etablerade inköpskanaler.

– Nu gäller det för oss att fortsätta utveckla bolaget och samtidigt stärka kunderbjudandet ytterligare. Vi kommer utvärdera alla möjligheter och löpande integrera dem mot vår affärsmodell, säger Henrik Löfberg.

 

På bild: Henrik Löfberg

Dela artikeln: