Nu är pandemiboomen över: ”Räknat med en nedgång”

Marginellt bättre utveckling jämfört med 2019.

Försäljningen av vitvaror fick sig en rejäl skjuts under pandemiåren, men sötebrödsdagarna ser nu ut att vara över för vitvaru- och hushållsapparatsföretagen.

Enligt branschorganisationen APPLiA, som släppt sin årsrapport över marknadsutvecklingen i branschen, har det ekonomiska uppsving som branschen upplevde under pandemiåren klingat av.

Annons

Branschomsättningen för 2022 ligger nu klart under de båda föregående boom-åren, -13 procent, och ska nu vara tillbaka på en ”normalnivå”. Vi får gå tillbaka till 2019 för att hitta det närmast jämförbara året utan spår av pandemieffekten.

2022 visar dock på en marginellt bättre utveckling gentemot 2019, upp 3 procent.

Självklart har branschen räknat med en nedgång efter de två extrema rekordåren under pandemin. Speciellt också med tanke på den ekonomiska utvecklingen i övrigt under 2022. Men det är ändå starkt att vi har en branschförsäljning som ökar över det närmast jämförbara året 2019, kommenterar Kent Oderud, APPLiA:s ordförande.

Energieffektiva inköp

Under 2020–2021 var det bland annat ett stort antal köksrenoveringar som drev tillväxten. Dessutom var takten i nyproduktionen av bostäder hög. Det i kombination med att många jobbade hemifrån och lagade mat i hemmet, i stället för restaurangbesök, fick försäljningen av bland annat kaffemaskiner, köksassistenter, mixers och varmluftsfritöser att nå rekordnivåer.

Det som driver marknaden just nu är konsumenternas fokus på energieffektiva köks- och tvättstugeprodukter.

Ett utbyte av strömslukande äldre maskiner i hemmet står högt uppe på mångas att-göra-lista. På önskelistan bland konsumenterna står också nyköp av till exempel vattenkokare och varmluftsfritöser, som kan ge värdefulla bidrag till reducering av strömförbrukningen i hushållen, säger Kent Oderud.

Annons