Nu kommer reklamen till din smarta högtalare: ”Lättare”

"Ett varumärke kan nu ge svar på sådana frågor".

Om du inte redan har en högtalare i hemmet med en röstassisten så har du det i alla fall i mobilen. Google Assistant, Amazon Alexa och Apples Siri är väl de mest kända men även företag som Samsung försöker få snurr på sin egen variant Bixby.

Och lagom till att alla snart har en röstassistent i sin direkta närhet så kommer reklamen som ett brev på posten.

Annons

Häromdagen meddelade nämligen Amazon att de nu kommer tillåta företag att besvara folks frågor. Något som lär bli en mycket attraktiv funktion, vilket företag vill inte prata direkt med kunderna via deras röstassistent och erbjuda sina produkter som en lösning?

Företag som är en del av Amazons Brand Registry kommer nu att i sina inställningar kunna se frågor som Amazon anser är relevanta för deras produkter och butik. Dessa kan företaget ge svar på och sedan genomgår de en kontroll för att bli godkända. Gissningsvis kan man alltså inte sälja för mycket i svaren och inga pengar ska byta händer just kring denna funktion, ännu.

Amazon erkänner varumärken som experter på deras produkter. Med denna nya funktion har vi gjort det lättare för varumärken att få kontakt med kunder för att hjälpa till att svara på vanliga frågor och bättre informera deras köpbeslut, säger Rajiv Mehta, general manager för Alexa Shopping på Amazon.

Till en början ska svaren levereras via text i Amazons butik, inte helt olikt Googles sökfunktion som listar svaren på frågor. Men vad vi förstår kommer svaren sedan att rullas ut via röstassistenterna i mitten av nästa år.

En kund som handlar rengöringsprodukter på Amazon.com kan fråga: "Hur kan jag få bort djurhår från min matta?". Ett varumärke kan nu ge svar på sådana frågor, tillsammans med länkar till deras butik på Amazon, skriver e-handlaren.

I textform så kommer det alltså även ingå en länk till företagets produkt eller butik, som eventuellt då kan lösa kundens problem. Hur svaret i ljudform kommer att hänvisa till det svarande varumärket är oklart.

Nyheten kommer inte långt efter att Amazon börjat visa bildannonser på sina röstassistenter med tillhörande skärmar.

Annons
Annons