Nu ska Facebook visa att deras annonser fungerar

Facebook är i slutfasen av att ta fram ett nytt verktyg som ska hjälpa annonsörer avgöra hur pass effektiva deras kampanjer är. Verktyget ska också ge annonsörer och återförsäljare information så att de i framtiden ska kunna skapa bättre riktade kampanjer.

I hopp om att generera mer intäkter från reklam håller Facebook nu på att ta fram ett verktyg sa att återförsäljare och annonsörer på det sociala nätverket kan se hur pass bra deras annonser fungerar.

Det nya "spårverktyget" är tänkt att användas till annonser som är till för att driva upp försäljning snarare än varumärkesbyggande. Verktyget är tänkt att rullas ut i slutet av månaden och testas just nu av flash-sale sidan Fab.com.

Annons

Verktyget gör det möjligt för annonsörer som tar fram en annons att skapa en kod som sen kan klistras in på önskad plats på hemsidan. Väl på plats mäter sen koden antalet konverteringar från annonsen.

Annonsörer ska också kunna se när en kund såg annonsen på Facebook, och när de genomförde köpet. Något som ska hjälpa till att bedöma effektiviteten så att man på ett bättre sätt kan rikta framtida annonser, till exempel plats och tid.

Ett av många nya verktyg

Informationen som annonsören får från det nya verktyget gör det också möjligt att i framtiden kunna rikta sina annonser bättre om man använder sig av Facebooks automatiserade annonsplaceringsverktyg.

Med hjälp av annonsplaceringsverktyget kan en annonsör prioritera sina marknadsföringsmål, som att till exempel skaffa ”Likes” till sin Facebooksida. Det verktyget i sin tur levererar annonser för att uppnå det målet och ska enligt Facebook själva vara ett av de mest kostnadseffektiva sätten att annonsera.

Det nya verktyget är bara ett av många som det sociala nätverket tagit fram den senaste tiden för att locka bland annat e-handlare. Man har till exempel tagit fram Facebook Offers, Facebook Gifts men även olika mätverktyg.

För inte så länge sedan började man också testa Facebook Collections som erbjuder ett nytt sätt för detaljhandeln att presentera sina produkter för nätverkets användare.

 

Annons

Källor: Internet Retailer, E-Commerce News

Annons