Nu ska det bli möjligt för e-handlare att bara betala för de Google-annonser som leder till köp. Speqta har lanserat Shopello BidBrain som med hjÀlp av AI-teknik ska bistÄ just med detta. Tekniken bakom produkten bygger pÄ data frÄn 3000 webbbutiker i hela 17 olika lÀnder.
Genom att optimera butikens produktlista (flöde) och anpassa buden i realtid sÄ vidarebefordrar Shopello BidBrain endast trafik som med hög sannolikhet kommer att innebÀra ett köp. Tidigare betalade e-butiker för all trafik som vidarebefordrades till hemsidan, oavsett om det resulterade i ett köp eller inte. Nu kan de vÀlja att bara betala en procentsats av försÀljningen eller vinsten, sÀger Fredrik Lindros, vd pÄ Speqta, i ett pressmeddelande.
Speqta sjÀlva tar ocksÄ ut en procentsats av köpet eller vinsten pÄ köpet som genererats med hjÀlp av deras AI-teknik.
Fördelen Àr att e-handlare kan annonsera helt riskfritt. Att annonsera pÄ Google och bara betala för de annonser som leder till köp Àr lite av den heliga graal för marknadsföring, sÀger Fredrik Lindros.