Ny AI-teknik ska stoppa olönsam Google-trafik

"Kan annonsera helt riskfritt".

Nu ska det bli möjligt för e-handlare att bara betala för de Google-annonser som leder till köp. Speqta har lanserat Shopello BidBrain som med hjälp av AI-teknik ska bistå just med detta. Tekniken bakom produkten bygger på data från 3000 webbbutiker i hela 17 olika länder.

Genom att optimera butikens produktlista (flöde) och anpassa buden i realtid så vidarebefordrar Shopello BidBrain endast trafik som med hög sannolikhet kommer att innebära ett köp. Tidigare betalade e-butiker för all trafik som vidarebefordrades till hemsidan, oavsett om det resulterade i ett köp eller inte. Nu kan de välja att bara betala en procentsats av försäljningen eller vinsten, säger Fredrik Lindros, vd på Speqta, i ett pressmeddelande.

Annons

Speqta själva tar också ut en procentsats av köpet eller vinsten på köpet som genererats med hjälp av deras AI-teknik.

Fördelen är att e-handlare kan annonsera helt riskfritt. Att annonsera på Google och bara betala för de annonser som leder till köp är lite av den heliga graal för marknadsföring, säger Fredrik Lindros.

Annons