Kriget mot matsvinnet: Ny e-handel gör det godare att handla

Kampen tätnar.

Minskat matsvinn i kombination med lägre priser på goda varor? En riktig fullträff, tänkte gänget bakom den nya e-handeln Candify. Butiken drivs av Ted Strand, Ludwig Lilja och Linus Ernstsson, som på sin sajt beskriver sig själva som "tre killar från Växjö som älskar godis, snacks och dryck i alla dess former".

Candify.se, som drivs som ett UF-företag, har nu fått en ny kategori där man kan hitta produkter som är nära att passera sina bäst före-datum. Den går under namnet Superfyndet och erbjuder helt enkelt kunderna varor med kort datum till nedsatta priser.

Annons

Tidningar och TV-kanaler rapporterar ständigt om ett ökat matsvinn och därav känner vi ett ansvar. Vi vill minska matsvinnet och med Superfyndet-kategorin kan vi bidra till detta. Givetvis är det inga problem med produkterna och de är fullt ätbara, säger Ludwig Lilja, kommunikatör på Candify.se, i ett pressmeddelande.

Precis som e-handelskollegorna Matsmart och Klippkungen - som för en tid sedan lanserade systersajten Gottochkort.se - vill Candify bidra till minskat matsvinn. Alla produkter som säljs med kort utgångsdatum har märkts med loggan "Superfyndet".

Vi ser detta som en möjlighet att lära allmänheten och att tillsammans minska matsvinnet samtidigt som kunden spara pengar och dessutom minska rädslan för att konsumera varor som annars bara skulle slängas.

LÄS ÄVEN: Klippkungens nya sajt tar upp kampen med Matsmart

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!