Ny e-handel passerade miljonen redan andra månaden

"Ju mer jag sålde desto mer gick jag back".

Patrik Bodén startade Snusnetto.com i mars i år, och bara efter två månader hade han sålt snus för mer än en miljon kronor.

Att driva ett eget bolag hade varit hans stora dröm länge. Men han tog inte tag i det på flera år.

Annons
Annons

En dag var han inne på Youtube och klickade sig in på någon video med tips för egenföretagare, och den fick honom att gå igång.

Min pappa var entreprenör under hela min uppväxt, och i många år hade jag tänkt att nu, nu ska jag satsa och starta eget. Men så blev det aldrig av…

En dag hade jag sett en massa Youtube-klipp om att man aldrig kan börja på topp, det gäller bara att börja. Så jag gick in på Youtube igen och sökte på allt från hur man startar eget företag till hur man bygger sin egen webbutik, berättar Patrik för Ehandel.

Och där började Patrik sin e-handelsresa. Hans första prioritering var att skaffa sig en egendesignad e-handel och registrera ett AB-företag. Sedan var det bara att fylla butiken med varor.

Produkterna i butiken skulle vara konsumtionsvaror och relativt små, dess förpackningar skulle inte vara ömtåliga och kunderna skulle redan veta allt om varorna de köpte. Detta blir en lätt match tänkte jag. Snus får det bli!

"Pengarna skulle strömma in"

Den 5 juni 2018 öppnade han äntligen sin onlinebutik - Tobak24. Men på bekostnad av sömn och fritid.

På bara 7 veckor hade jag startat mitt eget AB och öppnat upp, enligt mig, en skitsnygg e-handel och var kund hos Klarna. Jag hade slitit under dessa veckor på all ledig tid. Jag sov kanske 4 timmar om natten för att sen jobba 120 procent - på mitt dåvarande jobb och samtidigt bygga upp en egen verksamhet.

Men nu var allt klart. Nu skulle det bara rulla på och pengarna skulle strömma in! Men jag väntade en dag, ingen beställning. Två dagar, ingen beställning? Jag kollade mobilen varje ledig minut, men hade ingen beställning?

Annons
Annons

Patrik fick lära sig ganska fort att det inte var så enkelt. Han pratade med sin e-handelsleverantör som förklarade allt för honom.

Det var SEO hit och GoogleAds dit, och det var alla möjliga förkortningar och fraser. Jag tycke ju att jag hade koll? Nu fattade jag ingenting, och jag var ju bäst i mina ögon. Men jag förstod även att det lätta redan var gjort… så nu började det riktiga jobbet.

"Blev helt lyrisk"

Entreprenören tog till alla hjälpmedel han kunde hitta för att själv lära sig allt om hur man driver trafik till en sajt. Men under tiden dök fler utmaningar upp på hans väg.

Det visade sig att snus kanske ändå inte var den lättaste varan att sälja på nätet. Tillstånd, lagar, regler och förordningarna var många.

Samtidigt som han läste på om hur man driver trafik online och hur annonsering fungerar, jobbade han på att få ihop olika sociala kanaler till sitt företag. Men hans konton nekades snabbt på grund av svensk tobakslag och plattformarnas regler angående tobak. Då började han gå den traditionella vägen och skaffade sig visitkort, spred budskapet till vänner och bekanta samt började skicka ut ett nyhetsbrev.

Efter en tid kom dagen när han såg att besökarna på sajten började bli allt fler.

Besökarna blev fler men det gav endast ett fåtal köp. Så jag sänkte priserna och frakten. Jag gick i förlust men ville ändå se vad det var som triggade ett köp.

Då fick jag fick fler och fler kunder, jag blev helt lyrisk. Men ju mer jag sålde desto mer gick jag back. Hur kunde de stora bolagen hålla sina priser så låga och samtidigt tjäna pengar?

"Han blev så glad, men vi ville gråta"

Den enda lösningen skulle vara att få rabatt på snuset han köpte in, så det skulle han försöka att få. Han köpte in sina produkter från Årsta Gross, och när han hade fått in 10 stycken order kände han att det var en ordentlig volym som han skulle kunna använda i en prisförhandling med grossisten. Han bokade då snabbt ett möte med sin kontaktperson på grossistföretaget, Venla Hurtig.

Patrik blev så glad när han hade sålt några stockar... men vi ville gråta för det var så lite, berättar Venla.

Men hon förklarade trevligt för honom att han inte hade uppnått volymen som Årsta Gross önskade för att kunna erbjuda Patrik rabatt.

Idag förstår jag vad de menade. Jag var inte ens i närheten av att få till en rabatt fast jag då tyckte att 10 stockar snus på en dag var en otrolig volym. Detta är ganska roligt tycker vi nu i efterhand.

Men då var jag nära på att ge upp.

Samtidigt som Patrik äntligen hade fått igång försäljningen, förlorade han på varje affär. Han förstod inte hur han skulle ta sig vidare, hur han skulle kunna konkurrera mot de andra aktörerna på marknaden när han inte kunde hålla lika låga priser.

Till slut kom räddningen i form av Venla.

Det visade sig att Venla, som hade jobbat på Årsta Gross i cirka två år, hade gått i tankarna om att bygga en e-handel för snuset. Efterfrågan på näthandeln var väldigt stor och bolaget hade haft planer på att expandera åt flera håll, bland annat på nätet.

Jag förklarade mina bekymmer, och viljan fanns från deras sida. Jag hade lärt mig massor på dessa månader och förklarade att det var e-handel jag ville jobba med. Venla föreslog att vi kunde slå ihop oss och bygga upp en ny sida, och Snusnetto var namnet hon hade tänkt sig.

Jag fick nya krafter och vi kom överens.

Den nya snusbutiken fick snabbt byta namn och därefter kunde Snusnetto.com höra av sig till fraktbolag, betaltjänster och emballage-leverantörer. Med Årsta Gross fick Snusnetto.com kraft att hålla konkurrenskraftiga priser.

"Hela familjen väntar på snus-leveransen"

Idag fokuserar Snusnetto.com på den svenska marknaden, men framåt planerar företaget att expandera internationellt.

Men förutom att blicka över landgränsen fortsätter Patrik även med jobba på att öka och förbättra säljet på den svenska marknaden. Inom kort ska Snusnetto exempelvis lansera en så kallad snus-snurra, som ska kunna matcha kunden med olika snussorter som påminner om det hon eller han brukar snusa.

Ni är inte den enda snus-butiken på nätet, vad gör er unika?

Något vi hela tiden tittar på är olika transport- och leveranssätt. Det är en sak som skiljer oss mest från de största konkurrenterna, att vi levererar redan samma dag utan att ta betalt för det. När vi tittar på våra kommentarer så är det just våra snabba leveranser som oftast lyfts upp.

En annan sak som skiljer nätbutiken ifrån konkurrenterna är en del av Snusnettos marknadsföringsstrategi.

Vi skickar alltid med godis i våra beställningar. Man får ju inte locka till köp av tobak, så det är inget som vi går ut med. Det är mer en överraskning som vi skämmer bort våra kunder med.

Men det är många kunder som skriver till oss att hela familjen väntar på leveransen från Snusnetto, att godiset går till exempelvis mannens fru eller barn när han beställer snus. En rolig sak är att vi också har fått in en del förfrågningar från våra kunder, om att vilja önska vilket godis de kan få med eller köpa någon sort som vi skickat med i snus-beställningen, men det går inte tyvärr.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!