Ny E-handel ska göra ICA marknadsledande på nätet

Näthandeln med mat tar allt mer mark, och som vi påpekat tidigare, har det under en tid spekulerats i att giganten ICA ska ge sig in på marknaden. Och nu verkar man ha bestämt sig, och man sticker inte under stol med vad som är målet.

Försäljningen av mat på nätet uppgick till 2,6 miljarder kronor under 2012, en ökning med 30 procent, enligt beräkningar från Svensk Digital Handel. Det motsvarar fortfarande bara 1 procent av den totala livsmedelshandeln, men med tanke på utvecklingstakten finns det enligt många en enorm potential.

Något som även matjätten ICA har förstått. Redan tidigare har man klargjort att de ska satsa på Internet och näthandel med mat, och snart är det dags på allvar.

Annons

– Målet är att vi ska bli marknadsledande även på nätet. Sedan är det ju svårt att säga hur fort det går, säger Anders Svensson, vd på ICA Sverige.

Enligt tidningen Computer Sweden har dagligvaruföretaget nu börjat jobba på en e-handelsplattform för sina handlare. I slutet av året ska den vara redo och sedan är det upp till handlarna själva om de vill sälja på nätet, vilket sortiment de lägger ut och till vilket pris.

Ser inga motsättningar

ICA har redan tidigare testat på e-handel, men då har det inte varit en central satsning, utan initiativ som tagits av enskilda handlare. Första steget på central nivå togs när matkassemarknaden började växa och matjätten skapade sin egen variant.

Man har också gjort en central satsning där sällanköpsvaror som säljs i Maxibutikerna kommer att erbjudas via nätet. Men nu står alltså en bredare satsning på tur.

– Vi tror att det är rätt tid nu. Tekniken finns, vi har mobilerna ständigt med oss. Applikationerna och kunskapen om hur de ska användas finns. Och det är också drivet av demografin där antalet dubbelarbetande hushåll, som ju varit stort länge, ökar ytterligare säger Anders Svensson till Computer Sweden.

Han säger sig inte heller se någon motsättning mellan e-handel och den traditionella handeln. Allt hänger ihop och det man gör nu är att bygga ihop alla delar. Han tror inte heller att e-handeln till största del kommer att bestå av hemleveranser, utan beställningar som kunden hämtar i butiken.

– Vi tittar noga på hur det ser ut utomlands och det är den tydliga trenden. Tesco i Storbritannien har haft e-handel i många år nu och där har det svängt till att kunderna framför allt plockar upp sina kassar i butik. Samtidigt är det viktigt för oss att kunderna har en acceptans för att plock och leverans kostar extra.

Källa: ComputerSweden

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!