Ny e-handelsbok: ”Jag hoppas att alla e-handlare läser den”

Best practice för hållbarhet.

Om du funderar på hur din e-handel kan bli mer hållbar och effektiv så finns det snart en bok som ska ge dig svaret på detta. Lanseringen är planerad lagom till årets julhandel och boken ges ut av Ehandel tillsammans med organisationen Hållbar E-handel. Författaren Mårten Sjölin förklarar varför boken behövs:

E-handeln har vuxit snabbt det senaste decenniet och många e-handlare har gått ifrån att vara startups till miljardbolag. Det har hittills varit mest fokus på att bygga bolagen, klara tillväxten och hantera de ständigt ökande volymerna. Intresset för hållbarhet har dock vuxit de senaste åren, främst från kunderna men även från e-handlarna själva. Boken behövs för att lyfta de hållbarhetsutmaningar som e-handeln står inför, och för att ge vägledande exempel på lösningar så att e-handeln blir den del av omställningen som den har potential att bli, säger Mårten Sjölin till Ehandel.

Annons

Apotea, Lyko och Boozt

Boken, som ännu inte fått ett officiellt namn, ska fungera som en handbok för e-handlare som vill göra sin nätbutik mer hållbar. Det ska bjudas på konkreta tips och flera kända e-handlare, bland annat Apotea, Lyko, Asket och Boozt för att nämna några, uttalar sig om hur de löst olika utmaningar.

Vi märker att företag ofta är osäkra på hur de ska arbeta med de här frågorna. Det finns många utmaningar och hållbarhet som tema kan lätt kännas så omfattande att man inte vet var man ska börja. Där hoppas vi att den här boken ska vara till hjälp. Genom att på ett tydligt sätt gå igenom område för område vill vi hjälpa e-handlarna till ett hållbart företagande. Det ska bli väldigt spännande att se hur den tas emot, säger Ehandels chefredaktör Johanna Allhorn, som också är redaktör för den nya boken.

Patrik Rees, e-handelsprofil och ordförande för organisationen Hållbar E-handel, håller med.

Den här boken är ett konkret exempel på hur alla inom e-handelsbranschen både kan bidra till och ta del av kunskap om hållbarhetsarbetet. Jag hoppas att alla e-handlare läser den, säger han.

“Ett steg mot en hållbarare handel”

Förarbetet till boken består av bland annat en enkät, en mystery shopper-undersökning, samt intervjuer med e-handlare och andra kunniga personer i branschen. Den är sedan utformad kring en e-handelsresa från marknadsföring till retur, där varje kapitel tar upp ett moment som marknadsföring, butiken, lagret, transporten och slutligen returen.

E-handeln är ett steg mot en mer hållbar handel och de e-handlare som prioriterar sitt eget hållbarhetsarbete har hittat en viktig nyckel till framgång, avslutar Johan Svensson, vd på Ehandel.

Annons