ANNONS

Ny E-handelslösning ska samla all kollektivtrafik

Ny E-handelslösning ska samla all kollektivtrafik

I höst ska det bli enklare för resenÀrer att söka och köpa kollektivtrafikresor frÄn alla trafikföretag i hela Sverige. Det Àr tanken med Samtrafikens nya e-handelslösning för den digitala reseplaneraren Resrobot som lanseras i oktober.

ANNONS

Kollektivtrafikens alla aktörer har beslutat att skapa en branschgemensam e-handelslösning som kommer att sÀlja biljetter frÄn hela Sveriges kollektivtrafikutbud. FörsÀljningen kommer att ske via den digitala reseplaneraren Resrobot, som drivs av Samtrafiken, branschens egna samverkans- och utvecklingsföretag.

Resrobot lanserades 2006 som en reseplanerartjÀnst med lÀttillgÀnglig information om resor och resekombinationer för alla typer av fÀrdmedel, i oktober lÀgger man till en e-handelsfunktion.

– Genom att anvĂ€nda det inarbetade och branschgemensamma varumĂ€rket Resrobot hoppas vi att resenĂ€rerna snabbt upptĂ€cker den hĂ€r nya möjligheten att köpa biljetter. För resenĂ€rerna Ă€r det viktigt att enkelt kunna hitta och köpa den bĂ€sta resan och att de kan lita pĂ„ att utbudet sorteras neutralt baserat pĂ„ relevanta faktorer som restid och pris. Det Ă€r sĂ„ vi kommer att göra med Resrobot, sĂ€ger Gerhard Wennerström, VD för Samtrafiken.

Inga skyldigheter

Under de senaste Ären har bÄde tÄgtrafiken och den regionala kollektivtrafiken avreglerats, vilket gjort att det i dag finns ett tiotal olika tÄgbolag och Ànnu fler bussbolag. En del av dessa sÀljer en stor del av utbudet i Sverige, medan vissa endast har försÀljning av sina egna resor eftersom ingen har skyldighet att sÀlja hela Sveriges kollektivtrafikutbud.

Samtidigt vill resenÀrer enkelt kunna söka och köpa den bÀsta möjliga resan i sin mobiltelefon eller pÄ webben, oberoende av vem som trafikerar strÀckan. Det hoppas man ska lösas med den nya e-handelslösningen.

– Vi Ă€r glada över att ha fĂ„tt kollektivtrafikbranschens samlade uppdrag att ansvara för försĂ€ljningen av biljetter via tjĂ€nsten Resrobot. Som sĂ€ljande part ligger vĂ„rt fokus pĂ„ nöjda kunder och vi kommer att komplettera den framtagna e-handelslösningen med vĂ„r manuella kundtjĂ€nst för att ge resenĂ€rerna sĂ„ bra information och bokningsservice som möjligt, sĂ€ger HĂ„kan Göransson, vd för Travelnode som kommer att ansvara för försĂ€ljningen av biljetter.



KĂ€lla: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se