Ny e-handelstjänst tar in 3 miljoner: ”Framtiden”

E-handlaren Skruvat.se är med på tåget.

Zuna är namnet på ett nytt företag som sysslar med vad de kallar för e-handelsoptimering. Nu har de tagit in 3 miljoner kronor för att skala upp bolaget, som värderas till 20 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande.

Vi digitaliserar tidigare komplexa manuella processer som drivit på försäljningstillväxt, därmed gör vi det avsevärt enklare att ta inköpsbeslut baserat på kundinsikter, kommenterar Kajsa Samuelson, medgrundare av och vd på Zuna.

Annons

Tillsammans med Nordens största e-handelsplats för bildelar, Skruvat.se. Samt med ytterligare två icke namngivna e-handlare som säljer sportartiklar, har Zuna utvecklat en ny tjänst för kundinsikter. En första version av tjänsten ska släppas under våren, framgår det.

Har en stark vision

Mjukvaran ska matcha kund- och trenddata från olika källor. Det ska i sin tur leda till att e-handlarna får bättre koll på vad deras kunder vill ha för produkter. Det ska också ge en bättre bild av vilka prisnivåer som är rimliga för de aktuella varorna.

Zuna tar i från tårna och lovar att data-insikterna ska spara e-handlarna runt en miljon kronor per år. Tillväxten ska sedan dessutom dra i väg rejält uppåt på kuppen.

Att vi har lyckats stänga en kapitalrunda i nuvarande klimat är ett glädjande styrkebesked och ett tydligt bevis för tilltron för Zuna. Vi har en stark vision för framtidens e-handel och nu även medel för att börja förverkliga den, det gör mig både stolt och taggad, säger Kajsa Samuelson i pressmeddelandet.

Hur det faktiskt blir med den saken återstår att se. Men leverantören verkar i alla fall ha höga ambitioner med sin lösning.

Räcker inte att erbjuda bra produkter

En större investerare är Rickard Glamsjö som nu även kliver in som ordförande. Han har jobbat med prisanalyser inom bland annat e-handelsbranschen. De senaste åtta åren har han varit med och byggt upp en lösning för bättre prissättning. Den ska bland annat ha använts av Bokus, Proffsmagasinet och Trademax.

Det räcker inte längre som e-handlare att erbjuda bra produkter, utan det behöver dessutom vara rätt produkter. Tillsammans kan vi ta den svenska e-handeln in i en ny era av sortimentsplanering, kommenterar Rickard
Glamsjö.

Annons
Annons