Ny rapport: Trovärdiga omdömen gynnar affären

Att arbeta med kundrecensioner är en viktig del av affären för både butiker och varumärken. Prisjakts nya studie visar nämligen att snittkonsumenten läser omdömen vid nära hälften av sina inköp.

I Prisjakts nya rapport Konsumentkompassen Q2 tar vi pulsen på temat kundrecensioner. Vi bad Kantar fråga 1 000 svenska konsumenter hur ofta de läser respektive skriver egna omdömen, samt var de främst litar på att recensionen är genuin.

Undersökningen visar att en genomsnittlig konsument läser recensioner inför nästan vartannat (47%) inköp, men att få skriver omdömen – bara vid vart tionde köp. Även trovärdigheten är en viktig aspekt. Majoriteten av svenska konsumenter (58%) uppger att de litar mest på omdömen som finns hos en jämförelsetjänst som Prisjakt.

Filip Karlander, vd på Widforss, säger att det är viktigt att både samla in och analysera recensionerna:

– Ett tips är att aktivt samla in omdömen efter köp, i orderbekräftelsen och så vidare. Ju fler omdömen du får in desto bättre. Sen är det förstås bra att ta actions baserat på de omdömen som butiken har lämnat in, säger Filip Karlander, vd på Widforss. 

I rapporten avslöjar vi dessutom inom vilka varusegment svenskarna oftast läser recensioner innan de handlar. Det här är de tre i topp:

  • Hemelektronik: 59%
  • Hushållsapparater & vitvaror: 51%
  • Fordon & tillbehör: 25%

Se hela listan samt hur olika målgrupper svarar olika i Konsumentkompassen Q2

I Konsumentkompassen Q2 presenterar vi som alltid Prisjakts Köpkraftindex, ett mått på svenska konsumenters upplevda köpkraft det närmaste kvartalet. Denna gång landar Prisjakts Köpkraftindex på 6,1, vilket är en ökning med drygt 3 procent sedan bottennoteringen i Q4 2022 då index låg på 5,9.

I rapporten resonerar vi kring möjliga anledningar till varför köpkraften ökar och Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, beskriver framgångsfaktorerna som får svensk detaljhandel att överleva krisen.

Ladda hem Prisjakts rapport Konsumentkompassen Q2 för att ta del av hela undersökningen och Prisjakts Köpkraftindex.