2012 lanserade butikskedjan Plantagen sin första e-handel. Mottagandet från oss och andra e-handlare var inledningsvis något ljumt, främst på grund av långa laddningstider. Hur det sett ut efter det vet vi inte, men nu ska man ta fram en ny modernare sajt.
– Vi vill ge våra kunder en förbättrad användarupplevelse online för att hjälpa dem att förbereda sig för sina besök till Plantagen-butikerna. Vi vill göra det lättare att hitta produkter, både i våra butiker och på vår webbplats, säger Tobias Karlsson-Malmborg, Marketing Manager på Plantagen.
Bara en katalog
Förutom att man vill förenkla för kunden så ska stort fokus ligga på att inspirera besökarna och hjälpa dem att hitta växter som passar både inomhus och utomhus, samt deras livsstil. Valet av plattform föll på Magento och sajten utvecklas tillsammans med e-handelsleverantören Vaimo. När den lanseras i april skall den dock bara fungera som katalog.
– Vi ville ha en plattform baserad på öppen källkod som var anpassad för e-handel, med stöd för responsiv design. Magento hade allt detta, säger Tobias Karlsson-Malmborg.
Källa: Press
Uppdatering 6 februari 2015:
Nyheten är uppdaterad för att reflektera att den nya sajten ännu inte har lanserats. Vi har även fått veta att den nya sidan inte kommer att inkludera köpfunktion vid utrullningen i april, även om den är baserad på en e-handelsplattform. Plantagen har alltså gått ifrån att erbjuda e-handel vilket de gjorde initialt vid lanseringen 2012. Eftersom den nya sidan ska bygga på Magento bör det vara relativt enkelt att slå på e-handel om Plantagen känner att de är redo för ett nytt försök i framtiden.