Ny succé för maten på nätet – ”e-handeln stod för hela tillväxten”

Dagligvaruhandeln går tuff kamp mot höga jämförelsetal.

Efter stark tillväxt månad efter månad har dagligvaruhandeln stött på patrull i Dagligvaruindex i form av höga jämförelsetal. Därför minskade försäljningen i branschen med 0,9 procent under april i år, jämfört med 2020. Men kalendereffekten bedöms vara -2,4 procent då stora delar av påskhandlandet skedde redan i mars i år. Den kalenderjusterade försäljningsutvecklingen lyder 1,6 procent.

Försäljningen i april höll sig kvar på nästan samma nivå som under föregående år, trots de höga jämförelsetalen från april 2020. Eftersom vi nu jämför försäljningsutvecklingen mot månader förra året som också påverkades av pandemin är jämförelsetalen både under denna och de kommande månaderna höga, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Annons

Det är framför allt butikerna som fått det tuffare. Där backade nämligen försäljningen med 3 procent under månaden, dock från höga nivåer. E-handeln fortsätter däremot att driva tillväxt och ökade med hela 39,5 procent under samma period. E-handelns andel av den totala försäljningen uppgick till 7,2 procent.

E-handeln fortsatte att växa kraftigt även i april, trots att tillväxten var över 100 procent i april i fjol. Tillväxttakten i e-handeln var därmed fortsatt betydligt högre än under en genomsnittlig månad före pandemin. E-handeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln för tredje månaden i rad, avslutar Karin Brynell.

Annons