Ny VD på plats – nu siktar leksaksbolaget mot 280 miljoner

"Har ökat e-handelsvolymen med 300 procent".

År 1991 slog den första Bonti-butiken, som specialiserar sig på barn- och babyartiklar, upp dörrarna i Vasastan i Stockholm. Kort därefter, år 1995, lanserade man den första versionen av Bonti.se.

Sedan dess har bolaget vuxit stadigt på den svenska marknaden och under 2020 landade omsättningen på 39,8 miljoner kronor. En ökning med cirka 14 procent. Men under samma år ökade även förlusten, från tidigare minus 630 000 kronor till minus 4,6 miljoner kronor i fjol.

Annons

Viktigt att notera är att det senaste räkenskapsåret innefattar 18 månader, eftersom bolaget ville ändra och matcha sitt räkenskapsår med kalenderåret.

I april 2020 fick bolaget nya ägare som genomförde "ett stort förändringsarbete". Man har bland annat strukturerat upp ekonomihanteringen, upphandlat och implementerat nya besluts- och affärsstöd, omförhandlat avtal, flyttat lagret samt omstrukturerat personal och etablerat en ny organisation. I höstas lanserade bolaget även en ny grafisk profil, ny e-handelsplattform och ett nytt omni-butikskoncept.

I årsredovisningen förklarar bolaget att man under de senaste åren "har haft utmaningar med lönsamheten".

Det negativa resultatet för räkenskapsåret kan till största del härledas till tiden innan nya ägares tillträde, samt investeringar i framtiden. Under pågående räkenskapsår är utveckligen av e-handelsaffären i fokus, vilket förväntas visa både på tillväxt och lönsamhet.

Under 2021 har styrelsen fortsatt jobba med att ställa om Bonti till ett renodlat e-handelsföretag. Inom de tre närmsta åren siktar bolaget på att Bonti ska mer än dubbla omsättningen och nå en omsättning på 280 miljoner kronor med god lönsamhet.

Sedan lanseringen av den nya e-handeln i oktober 2020 har vi ökat e-handelsvolymerna med cirka 300 procent, och bolaget förväntas landa på över 100 miljoner kronor i omsättning 2021 där tillväxten framför allt sker online, säger Julia Liljeroth, e-handelschef på Bonti, i ett pressmeddelande.

Nu plockar man in Agnes Hjelmér, som närmast kommer från skönhetsvarumärket KF Beauty där hon haft rollen som vd, som blir Bontis nya vd. Hon ska besitta "gedigen erfarenhet inom företagsledning från både stora och små bolag och är van vid att snabbt skapa resultat".

Genom att tillsätta medarbetare med erfarenhet från nyckelpositioner inom snabbväxande e-handelsbolag ska vi hålla en konstant och hög tillväxttakt där Agnes kunskap, ledarskap och starka erfarenhet från e- handel är en fantastisk tillgång, säger Edward Ernstberger, Styrelseordförande.

Annons

Agnes Hjelmér kommenterar:

Jag är hedrad över uppdraget och ser mycket fram emot att få leda ett företag med så lång historia och uppenbara utvecklingsmöjligheter som Bonti. Tillsammans med Bontis medarbetare, leverantörer och kunder kommer vi att jobba på att förbättra kundupplevelsen för Sveriges småbarnsföräldrar såväl som för blivande föräldrar och etablera Bonti som det starkaste företaget inom barn- och babyartiklar på marknaden.

Annons