Ny vinbutik på nätet ska konkurrera med Systemet

Det digitala mediehuset 203 Web Group som bland annat äger matsajterna, HittaRecept.se och Matklubben.se lanserar vinbutik. På systersajten Vinklubben.se kommer man i ett samarbete med vinhandlaren Winefinder att erbjuda över 500 viner till försäljning.

Vinklubben.se är ett nytt samarbete mellan 203 Web Group, och den digitala vinhandlaren Winefinder. Den nya sajten kommer bland annat fungera som ett komplement till två av Sveriges största matsajter Matklubben.se och Hittarecept.se.

– Mat och vin går för de flesta hand i hand och det känns därför både roligt och passande att kunna erbjuda enkelt sätt att handla vin på nätet. Beställer man sitt vin på tisdagen får man det gratis levererat hem till dörren samma fredag, vilket är idealiskt om man vill spara både tid och energi. Dessutom erbjuder vi billigare priser än Systembolaget, säger Christoffer Johansson, VD för 203 Web Group.

Annons

Och med över 900 000 registrerade medlemmar, och 500 000 unika besökare i veckan kommer matsajterna garanterat att driva en del trafik till den nya vinbutiken. Där besökaren även kan få vintips till olika recept.

– Vi gillar att vidareutveckla våra sajter för att kunna ge våra besökare nya upplevelser och nya mervärden. Många av våra besökare på Matklubben.se är heller inte lika bevandrade inom viner som de är inom mat, så det kommer garanterat bli uppskattat att få lite vägledning i vindjungeln, säger Christoffer Johannson.

Förändrad syn hos konsumenterna

Danska Winefinder säger sig kunna erbjuda Sveriges snabbaste leveranser av vin hem till dörren. Man ska också ha marknadens mest effektiva tillgång till världens alla viner via ett svenskt och internationellt nätverk av vinhandlare. Och man ser många fördelar med det nya samarbetet.

– Den förväntade trafiken till Vinklubben.se kommer att öka vår försäljning väsentligt vilket ger oss ytterligare fördelar i inköpsprocessen, säger Ole Nielsen, Winefinders VD och grundare.

Vi har tidigare berättat om hur Winefinder irriterat sig på hur Systembolaget betett sig mot sina nätkonkurrenter. Bland annat för hur de ska ha försökt svartmåla näthandeln med vin. Men enligt Ole Nielsen börjar man se en förändring bland konsumenterna.

– Marknaden börjar mogna och alltfler inser att det är lagligt, roligt och tidsbesparande att handla vin på nätet. Folk lagar hellre mat eller läser en saga för barnen än stressar iväg för att leta parkering, köa på Systembolaget och släpa hem tunga kassar. Kombinationen mellan Sveriges största matsajt och viner som passar till recepten är en perfekt kombination.

 
Källa: Press (1, 2)

Annons
Annons