Nya bakslaget för kassalagen: Faktura ökar i e-handeln

Ökar i popularitet.

Sedan den 1 juli gäller den nya kassalagen, som i korthet går ut på att kreditalternativ inte får ligga som det översta eller det förvalda alternativet, i svensk e-handel. Innan den trädde i kraft fick lagen hård kritik från en rad aktörer som menade att det var fel att slå ihop kostnadsfri faktura med alternativ som avbetalning med ränta. Kritikerna till lagen anser att faktura är ett säkert sätt att e-handla eftersom det innebär att konsumenten inte behöver ligga ute med pengar innan varan har dykt upp.

Och nu får de vatten på sin kvarn. I rapporten Sverige Betalar 2020, som ges ut av Svensk Handel, Coop och analys- och kommunikationsbyrån Insight Intelligence, slås det fast att konsumenterna allra helst vill betala med faktura när de e-handlar. Faktum är att andelen som föredrar fakturabetalning till och med har ökat jämfört med förra året, trots den nya lagen.

Annons

Andelen som föredrar fakturatjänster i samband med e-handel fortsätter att öka, med nio procentenheter under det senaste året. Det kan förklaras av att användandet av Klarna ökar överlag. Samtidigt minskar andelen som föredrar kortbetalning vid e-handel, från 33 procent förra året till 28 procent i år, skriver bolagen i sin rapport.

Betalning i sociala medier går bort

Fakturabetalning föredras som betalningsalternativ i e-handeln av 50 procent av de svarande i undersökningen. På andra plats kommer kortbetalning med 28 procent och på tredje plats betalappar som Swish på med 11 procent.

Men samtidigt som allt fler alltså gärna e-handlar med faktura, är det en majoritet som är negativa till att handla på kredit. 77 procent säger sig sällan eller aldrig handla på kredit.

Män mellan 16 och 29 år är de som i störst utsträckning är negativa till kreditbetalning (73 procent). Överlag kan vi se att de yngsta respondenterna är mer negativa till att handla på kredit (71 procent) än vad de äldsta är (59 procent). Äldre män är de som är mest positiva till att handla på kredit, redovisar rapporten.

Sverige Betalar har också tittat på hur konsumenterna helst vill betala i de fall då en vara säljs via sociala medier. 75 procent vill helst flyttas till en webbutik och genomföra köpet där, medan 8 procent gärna betalar direkt i sociala medier.

Rapporten är baserad på en Sifo-undersökning där tusen personer i åldern 16 till 74 år över hela landet har fått svara på frågor. Undersökningen genomfördes i oktober 2020.

LÄS ÄVEN: "Onödig detaljreglering" - två månader med nya kassalagen

Annons
Annons