Nya hållbarhetspriset fick bara 25 bidrag – vädjar till fler

Vill se fler engagera sig.

Bara 25 butiker skickade in bidrag till Prisjakts tävling "Årets medvetna butik". Det att jämföra med huvudtävlingen där man tog emot hela 977 bidrag. En alldeles för liten skara, menar juryn, som nu uppmanar fler att aktivera sig och skicka in sitt bidrag.

Jag skulle säga att förra årets tävling var en framgång givet att det var första gången ett hållbarhetspris arrangerades för e-handeln. Vi fick tillräckligt många bidrag för att utse en värdig vinnare, men i år hoppas jag att betydligt fler butiker ska ställa upp, säger Nathalie Green, en av jurymedlemmarna och Head of Consumer Business på Doconomy, i ett uttalande.

Annons

Hållbarhet har legat högt upp på agendan ett tag nu och jurygruppen, som också består av Alexandra Davidsson från Medveten Konsumtion och Henrik Pålsson som är lektor i förpackningslogistik på Lunds Universitet, ser stor potential i det arbete som görs ute bland företagen.

Företag med e-handel har stora möjligheter att utveckla bättre anpassade förpackningslösningar så att leveranser och förpackningsavfall blir effektivare samtidigt som produkterna är tillräckligt skyddade. Företagen har också stora möjligheter att utveckla effektiva logistiklösningar, till exempel genom differentierade leveranstider och nya tekniska lösningar. Jag hoppas att detta och andra lösningar återspeglas bland årets bidrag, för det finns många innovativa lösningar där ute, säger Henrik Pålsson.

Och Prisjakt både tror och hoppas att det finns betydligt fler butiker där ute som skulle kunna vara med och tävla om priset än vad som blev fallet under första året.

Det är klart att det finns betydligt fler medvetna butiker där ute än de 25 som ställde upp i förra årets tävling. Samtidigt handlar det inte bara om att få in så många bidrag som möjligt. Syftet är snarare att lyfta medvetna butiker som branschen kan inspireras av, och det tycker jag vi lyckades med, säger Carl Vult von Steyern, nordenchef på Prisjakt.

För den som känner sig manad, så går det att anmäla sig här. Tävlingen pågår fram till den 17 november.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!