Nya Kicks-VD:n talar ut – så ska hon ta bolaget in i framtiden

"Jag har med mig en bred och relevant erfarenhet".

I går stod det klart att Kicks har rekryterat en ersättare till Freddy Sobin på vd-posten. Hon heter Hanna Graflund Sleyman och tar över uppdraget den 1 februari.

Hon har tidigare haft ledande befattningar på Amazon, Daniel Wellington, Retail & Brands, Polarn & Pyret och McKinsey. Av CV:t framgår det också att hon har varit vd på padelbolaget PDL – och att hon har haft motsvarande roll på Departments & Stores.

Annons

Till Ehandel säger Hanna Graflund Sleyman att hon tackade jag till rollen, för att det är en spännande och rolig utmaning.

Jag har en bakgrund från både fysisk och digital handel och har också tidigare i min karriär jobbat inom skönhetsbranschen när jag var VD för Departments & Stores. Jag känner därmed väl till förutsättningarna och affären som sådan. Att Kicks group är en del av Axel Johnson-koncernen var också ett stort plus för mig, då jag har en mycket positiv bild av dem som ägare, säger Hanna Graflund Sleyman.

"Möta kunden på bästa sätt"

Kicks och Skincity gick nyligen samman. Tillsammans bildar de koncernen Kicks group. Målet är att bli Nordens ledande skönhetsaktör. Den gemensamma totala omsättningen ligger i dag på drygt 4,5 miljarder kronor.

Kicks group är redan en ledande skönhetsaktör i Norden och det faktum att bolaget både har fysiska och digitala försäljningskanaler är en stor fördel och innebär spännande möjligheter för att driva tillväxt och möta kunden på bästa sätt oavsett kanal, säger hon till Ehandel.

Kicks och Skincity är båda starka varumärken och tydliga destinationer för det bästa inom skönhet, hävdar hon.

Mitt främsta fokus kommer vara att fortsätta förnya och vidareutveckla deras respektive kunderbjudande med målet att de ska växa och stärka sina positioner ytterligare.

Vad tar du med dig in i din nya roll från tidigare ledande befattningar?

Jag har med mig en bred och relevant erfarenhet från flera olika uppdrag som omfattar såväl fysisk och digital handel som marknadsplatser både i Sverige och utomlands. Det handlar bland annat om att sätta strategier, omvandla dem i en effektiv operativ modell för genomförande och att leda en organisation för att nå målen, säger hon och fortsätter:

Annons

Jag ser fram emot att fortsätta utveckla Kicks group tillsammans med alla duktiga medarbetare, och skapa marknadens bästa kunderbjudande med mycket engagemang och inspiration oavsett om vi möter kunden i butik eller online.

LÄS ÄVEN: Klart: Hon blir Kicks nya VD – ”ett drömuppdrag”

LÄS ÄVEN: Kicks och Skincity slås ihop: ”Konkurrensutsatt marknad”

Annons