Nya momsregler ett hårt slag för många nätjättar

Nya momsregler gör att företag som säljer e-tjänster inom EU måste betala moms i det land där köparen befinner sig. De nya reglerna börjar gälla från och med årsskiftet och kommer främst att drabba företag som säljer appar och e-böcker från lågskatteländer som Luxemburg och Irland. För många länder innebär det däremot ett extra tillskott i statskassan.

Att nätjättar som Amazon, Google, Apple och Microsoft gärna placerar sina verksamheter i lågskatteländer är ingen hemlighet. Genom att göra så kan de erbjuda sina tjänster till kunder över hela världen, men skatta i länder som Irland eller Luxemburg.

Det här är något man försökt få bukt med inom EU tidigare och nu ser det ut som att det kommer att ske en ändring. Vid årsskiftet ändrar nämligen EU momsreglerna för e-tjänster som säljs till privatpersoner på nätet.

Annons
Annons

Något som innebär att företag som säljer appar, spel, filmer, musik e-böcker och liknande e-tjänster från exempelvis Luxemburg, där man endast betalar tre procent moms, i stället måste betala moms i det land där köparen finns.

Konkurrera på lika villkor

De nya reglerna kommer inte bara att påverka företagen. Luxemburg räknar med att förlora runt 700 miljoner euro varje år, cirka sex miljarder kronor, i momsinbetalningar. Därför planerar man nu att höja sin generella moms från 15 till 17 procent.  Momsen för e-tjänster till privatkunder ska dock ligga kvar på tre procent.

För Sverige och många andra länder kommer momsförändringen istället vara positivt och ge ett extra tillskott i statskassan. Finansdepartement räknar med ett tillskott på drygt 50 miljoner extra per år.

Målet med de nya reglerna är också att låta företag konkurrera på lika villkor. Företag som säljer e-tjänster på nätet kommer inte längre drabbas av att de är baserade i högmomsländer, ett problem som bland annat Adlibris påpekat tidigare. De hade till och med planer på att starta ett dotterbolag för e-böcker i Luxemburg för att slippa den höga svenska momsen på e-böcker.



Källa: IDG

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!