Nya siffrorna avslöjar: Så många har handlat via sociala medier

"Man skulle kunna anta att den yngsta generationen är den mest aktiva".

E-handeln flyttar allt mer ut i nya kanaler. Eller? Nu har YouGov bestämt sig för att ta reda på hur det ligger till med shopping i de sociala kanalerna.

Analysföretaget har kommit fram till att var tredje person i Norden har handlat via sociala medier. 22 procent handlar dessutom regelbundet via sociala medier, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons

Mest förekommer beteendet i de yngre åldersgrupperna.

Man skulle kunna anta att den yngsta generationen är den mest aktiva när det gäller social shopping i Norden, men 30–39-åringarna handlar lika mycket via sociala medier som 18-29-åringarna. Bland 40–49-åringarna har 37 procent provat på social shopping, medan 28 procent av konsumenterna i åldern 50+ har provat på det, skriver YouGov.

I undersökningen sticker norrmännen ut som de som är minst intresserade av shopping via sociala kanaler, medan personer i Finland uppges vara intresserade av rabattkoder i högre utsträckning än resten av Norden.

Undersökningen är baserad på intervjuer med drygt 4000 personer i Danmark, Norge, Sverige och Finland.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!