Search
Close this search box.
ANNONS

Nya smarta funktioner ska få E-handeln att blomstra

Nya smarta funktioner ska få E-handeln att blomstra
Picture of Jimmy Andersson

Jimmy Andersson

Dela artikeln:

Trädgårdsportalen Odla.nu har fått en ny fräsch och responsiv design. Med flera nya funktioner, och ett förstärkt säljfokus, är tanken att även e-handeln ska få sig ett lyft. Bland annat tack vare möjligheten att kunna klicka sig vidare till produkter som är relaterade till artiklar man just läst.

ANNONS

Odla.nu var från början en sajt som många främst förknippade med artiklar, reportage och faktamaterial kring trädgård och odling. Efter hand som efterfrågan på att att handla växter på nätet ökat, har däremot nätförsäljningen hamnat i allt större fokus.

E-handeln har alltså tagit en allt större plats, och nu har man gett sajten en ny design med flera nya funktioner som ska göra det lättare för besökaren att hitta information och trädgårdsprodukter.

– Vi är mycket nöjda. Framför allt gillar jag sökfunktionen och artikelfiltreringen, eftersom det underlättar mycket för våra besökare. Även det responsiva gränssnittet är en klar favorit. Den nya webbplatsen stämmer väl överens med vår ursprungliga plan och tanke kring nästa version av Odla.nu. Den känns modern och lättnavigerad, visar tydligare vilka vi är och framhäver vår webshop, säger Staffan Nilsson, teknisk chef på Odla.nu.

Redaktionell E-handel

Förutom ett förstärkt säljfokus verkar man också lägga lite extra krut på Content marketing, eller redaktionell e-handel. Något som allt fler aktörer satsar på för att nå ut till potentiella kunder, som till exempel butikskedjan Life och deras konkurrent Bodyshop.

Bland annat finns nu möjligheten att klicka sig vidare till produkter och artiklar som är relaterade till det man just läst.

– Odla var tidigare en sajt med ganska spridda avdelningar. Nu har webbplatsen blivit mer renodlad och fått mer fokus på det som är dess styrka - att inspirera och informera. Dessutom har kopplingen till webshopen blivit ett mer naturligt inslag. Till exempel kan en besökare som läser svaret på en fråga i webbplatsens FAQ även få tips om produkter som han eller hon kan behöva för att komma vidare i sitt odlande, säger Åsa Hellman, webbdesigner på Xelera som ligger bakom den nya sajten.

 

Källa: Press