Nya tjänsten avslöjar – så mycket släpper e-handelsköpen ut

Låter kunderna följa sin klimatpåverkan i realtid.

Qliro utökar satsningen på att informera konsumenterna om vilken klimatpåverkan man har med sina inköp. Tidigare lanserade man tjänsten Retursmart, där man kan få ta del av hur mycket koldioxidutsläpp ens returer genererat. Nu släpper man "Livsstilsprofilen" där användarna av Qliro-appen ska kunna se hur mycket koldioxidutsläpp den egna livsstilen förorsakar.

E-handel är det nya normala och så är även hållbarhet. Vi kommer alltid att konsumera så frågan är hur vi kan göra det på ett mer hållbart sätt.  Vi har märkt att det är något som engagerar våra kunder. Qliro är en viktig länk mellan e-handlare och konsumenter vid betalningar och därför bestämde vi oss för att använda vår position och plattform till att utveckla produkter och tjänster som hjälper konsumenter med insikter om hur de konsumerar idag, men kanske framförallt hur de kan agera mer hållbart, säger Carolina Brandtman, vd på Qliro, i ett pressmeddelande.

Annons

I "Livstilsprofilen" får användarna svara på livsstilsrelaterade frågor och koppla upp sina banktransaktioner. Sedan räknas det ut hur mycket koldioxidutsläpp varje köp och transaktion har genererat. Användarna kommer också i realtid att kunna följa vilken klimatpåverkan man baserat på sin totala konsumtion.

Dessutom får användarna tips på hur man kan göra mer hållbara val. Precis som med Retursmart så har tjänsten tagits fram i samarbete med Deedster.

Vi vill att det ska vara lätt att agera för klimatet. Vi samarbetar idag med några av världens främsta leverantörer inom global klimatdata för att ta fram koldioxidutsläpp per köptransaktion. Vår tekniklösning tar fram individanpassande handlingar för användaren som konkret visar vad de kan göra för att sänka sin klimatpåverkan, säger Monika Martinsson, medgrundare av Deedster.

LÄS ÄVEN: Utsläpp i appen - Qliro ska minska returer med ny tjänst

Annons