Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Nya VD:n ska leda äventyret ut i Europa: "Har ett enormt tryck"

Frida Asp, ny vd, och Jimmy Månsson, grundare och ordförande för Elexir Pharma
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Fokus på återförsäljare nyckeln bakom framgången.

ANNONS

I går kom beskedet att Elexir Pharma byter vd. Jimmy Månsson, som grundade företaget år 2000, lämnar rollen och Frida Asp tar över, efter ett och ett halvt år som COO.

Skiftet kom inte som någon överraskning. Efter att ha tagit bolaget förbi 100 miljoner kronor i omsättning var det till slut läge att lämna över rodret.

Vi pratade lite om det när jag kom till bolaget att det fanns en sådan önskan på lite längre sikt. Men det var inget som var skrivet i sten, utan vi sa att vi ska känna lite på varandra. Och allt kändes toppen kom vi fram till, säger Frida Asp till Ehandel med ett skratt.

Vad var det som gjorde att ni kände att det här skiftet var det bästa för fortsättningen?

Jimmy och hans visioner är fantastiska. Hans styrka ligger i det visionära och produktutveckling. Att se möjligheterna för företaget på en ännu större nivå. Min styrka ligger i att leda i förändring och skapa den trygga platsen, där vi kan växa på det sätt som hans vision kräver. Vi har hittat en jättefin relation i det.

Vi har bevakat Elexir Pharma under ett antal år, trots att de saknar egen e-handel till konsument. Det är nämligen ett på många sätt spännande bolag, som vuxit i rask takt de senaste åren, vars produkter finns hos en rad e-handlare. Bolaget har alltså jobbat uteslutande med återförsäljare och B2B-segmentet får inte glömmas bort.

"Tittar på möjligheten"

Med de offensiva expansionsplaner som finns - man vill vara störst i Europa om tio år - kan man ändå tänka sig att även en egen webbshop, där man säljer direkt till konsument, skulle kunna vara ett komplement för att ta sig dit.

Det är klart att vi tittar på möjligheten, men det är inte det primära fokuset för oss. Det är och kommer hela tiden vara med våra återförsäljare fortsatt.

För att bolaget ska nå sina mål kan vi också snabbt konstatera att Sverige och Norden inte räcker till. Man har även en del framgångar i Kina, men det krävs ytterligare expansion för att ta ledartröjan i kostillsskottsegmentet i Europa.

Tanken är att sakta, men säkert, röra oss ut mot större europeiska marknader. För det första för att undersöka och förstå marknaden i dessa länder. Sverige är fortfarande ett väldigt litet land när det kommer till kosttillskott och wellness. Så det finns några starka marknader vi vill titta närmare på. Och inom en femårsperiod kommer vi att kunna vara ett tydligt namn utanför den nordiska marknaden, säger Frida Asp.

Att ha höga mål är dock långtifrån några garantier för framgång. Många hoppas och försöker, men väldigt, väldigt få lyckas bli så framgångsrika som Elexir Pharma drömmer om och arbetar för. Man får inte heller glömma att tio år är en väldigt lång tid och är det något vi har lärt oss de senaste åren så är det att precis vad som helst kan hända, när som helst.

Vilka utmaningar möter ni i det här arbetet?

Utmaningen är att hitta rätt partners på nya marknader. Våra partners har varit en stor framgångsfaktor, som gjort att vi kommit dit vi är i dag. Att vi har återförsäljare som kan fronta, visa upp och prata om våra produkter med konsumenterna. Det är något som fungerat väldigt bra och som vi kommer att fortsätta med.

Kan en egen e-handel vara ett verktyg för att testa en marknad innan man börjar leta rätt partners?

Det kan det absolut vara. Det är inte huvudspåret, men det hade inte varit ett dåligt verktyg att ha.

"Är väldigt petiga"

Efter att ha blickat ut mot horisonten allra längst där borta tar vi och zoomar in lite avslutningsvis. Närmare bestämt vad som händer och sker för bolaget just nu, men också vad det nya året har att bjuda på.

Fokus just nu är att säkra nuvarande försäljningskanaler. Vi har ett enormt tryck och eftersom vi är väldigt petiga med hur och var vi producerar, så skapar det ett hårt tryck på våra samarbetspartners. Så under 2024 fokuserar vi på att säkra leveranser till våra partners och genom att göra det kommer vi att nå de mål som vi har satt för det här året. Sen 2025 börjar vi jobba lite mer med exporten. Vi till exempel en jättebra relation till vår partner i Kina, där vi expanderar fortsatt, avslutar Frida Asp.

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!