Nyheten på nya nätverket: Svanenmärkt frakt på gång

"Konsumenterna betalar i tid".

Hållbarhet ligger högt upp på agendan inom e-handeln just nu. Branschen behöver ställa om och tänka långsiktigt. Postnord har startat ett initiativ för att minska paketluften och i går, torsdag gick startskottet för Columbus nya nätverk med en hållbarhetslunch. Ehandel var givetvis på plats.

Vi har under lång tid hjälpt våra kunder genom det digitala skiftet. Vi ser nu att många kunder utmanas av ökade krav på hållbarhet och där vill vi vara en stark motpart i att hjälpa dem bli mer hållbara i sin e-handelsaffär. Därför bjöd vi in till en nätverksträff för att lyssna av branschen för att få inspiration och idéer på vad vi kan erbjuda till våra kunder, säger Filip Lindwall, Sales Development Manager, på Columbus, till Ehandel.

Annons

Intresset från branschen var stort, betydligt större än Columbus räknat med, trots några återbud i sista stund. Diskussionerna kom bland annat att handla om vad e-handelskunderna egentligen värdesätter, hur man hanterar returer och även elektrifiering för minskade utsläpp.

Den stora nyheten presenterade dock Mårten Sjölin, vd på TellUs21 och hållbarhetsexpert inom e-handel: Förhoppningen är att Svanenmärkta transporter ska tas i bruk. Den officiella hållbarhetsmärkningen har efterfrågats av såväl de stora logistikbolagen, som andra aktörer i branschen. Om ungefär ett och ett halvt till två och ett halvt år kan det bli möjligt för kunderna att aktivt välja Svanenmärkt, hållbar frakt.

"Behövs en extern märkning"

Det togs emot väl av deltagarna, som dock tyckte att väntan var lite väl lång.

Det behövs en extern, tydlig märkning. Det kan lätt bli fel om branschen själva ska bestämma vad som är hållbart och inte. Men det får heller inte bli 15 olika märkningar. Jag såg på mitt kaffepaket i morse att det var fyra olika och jag visste knappt var någon av dem stod för, sa Mårten Sjölin under sin presentation.

Han menade också att den hållbart märkta frakten inte behöver vara dyrare i kronor och ören.

Det kan vara så att konsumenterna i stället betalar i tid. Att det tar ett par dagar extra att få varan man har klickat hem, i stället för att man får den nästan direkt.

Efter torsdagens startskott berättade Columbus att målsättningen nu är att hålla nätverksträffar ungefär en gång i halvåret. Man uppmuntrade även deltagarna själva att nätverka, bjuda in varandra och hitta gemensamma lösningar för en hållbar, digital omställning.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!